![]() |
Laipni lūdzam, viesi ( Pieteikties | Reģistrēties )
![]() |
![]() ![]()
Raksts
#1
|
|
Cīnās ar Lankašīras laumiņām ![]() ![]() ![]() Grupa: Biedri Pievienojās: 23.12.03 Kur: tepat vien es esmu... ![]() |
Katrs no mums, kas ir lasījis LOTR vai arī redzējis tā ekranizāciju ir aizdomājies par tā saturu, sižetiskajām līnijām un idejā, kas tajā ir ieliktas...
Mēs esam sev uzdevuši jautājumus, par kādām lietām no LOTR, kas īpaši piesaistījušas mūsu uzmanību. Mēs uzdodam sev jautājumu, ko šī lieta vai parādība sevī ietver un ko tā varētru simbolizēt, vai arī ko autors ir vēlējies ar to pateikt? Bet varbūt autors nav vēlējies ar to neko teikt??? Mēs katrs domājam dažādi un mūsu katra uzmanību piesaita, kaut kas cits. Starp LOTR cienitājiem ir tādi, kas cenšas tajā iēdziļināties dziļi, dziļi, ar sidi un dvēseli un rast kādu dziļāku jēgu vai izzināt to, ko autors ar saviem radītajiem tēliem ir mēģinājis pateikt. Starp šiem dziļdomātājiem netrūkst tādu, kas uzskata, ka Tolkiens sarakstot savu darbu ir ļoti iespaidojies no kristietības un/vai, ka vairums LOTR tēlu ir saistīti ar Bībelē minētajiem tēliem, simboliem. Bet vai Tolkiens ir domājis to, ko rod šie dziļmeklētāji savos pētījumos? Vai Tolkiens ir apzināti vēlējies radīt šādu sasaisti? Vai šāda sistība vispār ir? Te būs mazs peimērs no paša Tolkien teiktā: Savās vēstulēs, Tolkīns vērtē leģendu par karali Artūru un, to kritizējot, norāda, ka "Pirmkārt, tās brīnumi ir pārāk bagātīgi un fantastiski, tie atkārtojas un nav savstarpēji saistīti. Otrkārt, un šis ir pat svarīgāks par pirmo - šis mīts ir saistīts un acīmredzami satur kristīgo reliģiju. Dēļ iemesliem, kurus es šeit sīkāk neaprakstīšu, man tas šķiet nepieļaujami. Mītiem un pasakām, kā visai mākslai, ir jāatspoguļo un pārējā starpā jāsatur arī morālās un reliģiskās patiesības (vai kļūdu) elementi - tomēr tiem nav jābūt acīmredzamiem, ne tādā formā, kādu mēs sastopam ikdienas "reālajā"pasaulē"." (Dž.R.R. Tolkīna vēstule Miltonam Valdmanam no "Collins", (kas, kā Tolkīns cerēja, publicētu Silmarilionu kopā ar Gredzenu Pavēlnieku) Nu un tad te būs mazs piemērs no kāda cilvēka domām par šo tematu: Here are some things in LOTR that i believe Tolkien used the bible for. FRODO=Jesus FELLOWSHIP=Disciples GANDAlF=God THE ONE RING=Sin SARUMAN=Temptation GANDALFS FALLING INTO DARKNESS AND FIGHTING THE ANCIENT DEMON=Jesus going to hell and fighting satan before going to heaven SAURON=Satan SHIRE=Jerusalem OTHER CONTINENT(FORGOT NAME)=Heaven MORDOR=Hell Te būs saites uz forumiem, kurs šis temats ir arī bijis apspriests 1. piemērs un 2. piemērs. Nu un tagad vēlos dzirdēt Jūsu domas un izteikumus........ Šo rakstu rediģēja Nimue: 19.01.2004 19:26 |
|
|
![]() |
![]()
Raksts
#2
|
|
Cep speķi Dūdijam ![]() Grupa: Biedri Pievienojās: 11.02.04 ![]() |
Tava pēdējā rindkopa par reliģijas jēdzienu, protams, ir ļoti "filozofiska" (par zinātnisku es to nesauktu) un man būtu interesanti uzzināt, ko piemēram, praksē nozīmē tas, ka reliģija ir:
dzīves realitāte, šī brīža esamība, eksistences sastāvdaļa... Neesmu studējusi teoloģiju, bet ar visu augstāko izglītību, tomēr šāds traktējums man vairāk izklausās pēc pārgudras mētāšanās ar vārdiem, nekā dzīvi izmainošas patiesības. Bet tas nu tā. Varbūt ir vienkārši pārāk vēls. Vai arī neesmu pietiekami zinoša, lai ko tādu saprastu. Bet atgriežoties pie tēmas par paralēlēm... Tas pats, jau iepriekš pieminētais C.S. Lewis grāmatā "The Lion, the Witch and the Wardrobe" lauvu atspoguļo kā izteiktu Jēzus prototipu, kas tiek nepamatoti nogalināts par ļaunā puikas izdarībām (grēkiem) un tad vēlāk augšāmceļas. Frodo neko tādu neizdara. Līdz ar to viņu nevar vienlīdzināt (=) ar Jēzu. Un atkal mēs nonākam pie tā paša secinājuma, ka Tolkīns vienkārši piedāvā vispārējas iezīmes, nevis katram varonim piešķir konkrētu Bībeles prototipu. Un labi vien ir, ka tā. C.S. Lewis jau nav sliktāks tāpēc, ka izsakās alegorijās, bet patīkami, ka Tolkīns piedāvā citādu skatījumu. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Lo-Fi versija | Pašlaik ir: 21.06.2025 09:13 |