![]() |
Laipni lūdzam, viesi ( Pieteikties | Reģistrēties )
![]() |
![]()
Raksts
#1
|
|
Krāmē plauktos Izgaistošās izgaišanas grāmatas ![]() Grupa: Dienas Pareģis Pievienojās: 29.07.03 Kur: Rīga Dienas Pareģis 2009 ![]() |
Vl. Gakova raksts no žurnāla "Jesļi" marta mumura. Pazīstamais krievu fantastikas kritiķis
un publicists raksta par sen gaidīto Strugacku "Grūti būt dievam" ekranizāciju, jo publicēts filmas scenārijs ar nosaukumu "Ko teica tabakas tirgonis no Tabakas ielas". Izlasītais teksts izsauca domu gūzmu, kas asociatīvi pavilka līdz citas, negaidītas un nezin no kurienes nākušas.Ar laiku tās pieauga skaitā līdz veselam leģionam, bet kad viss norima, tad smadzenēs izkristalizējās viens vienīgs jautājums, ko strikti bija noformulējuši paši brāļi Strugacki. Jautājums, uz kuru izsmeļoši atbildēja Germana un Karmalitas scenārijs (kaut līdzautori par šo jautājumu droši vien vispār nemaz nezina). Jautājums bija: vai mēs esam mums vajadzīgi? Vai mēs - toreizējie - no Strugackiem izaugušie - esam vajadzīgi mums - šodienas cilvēkiem? Vai arī, ja pārformulē jautājumu: vai šodienas pasaulei ir vajadzīga viņu Pusdienas pasaule? [ Pusdiena, krieviski - Poldeņj - Strugacku iecerētā nākotnes pasaule - ila piez.] Pirmo reizi es šo jautājumu uzdevu sev, noskatījies vēl pirmo "Grūti būt dievam" ekranizāciju, kas parādījās 90-to sākumā. To filmu daudzi lamāja (un visai pelnīti, kaut arī par izgāšanos es to nesauktu). Taču jau tad viena lieta skaudri iegrieza: es uz ekrāna nepazinu Rumatu. Patiešām, kas viņš bija - no kurienes, no kādas pasaules, no kādas Zemes viņš bija ieradies uz nelaimīgo Arkanaru? (Pēdējo atpazīt varēja pat visai labi, tā kā Strugacku fanus varēja kaitināt tikai detaļas.) Skaidrs, ka ne jau no Pusdienas pasaules, Rumata šajā filmā izskatījās kā atnācējs no nekurienes. Supermens kas supermens: ja arī no netīrajiem mežoņiem viņu kas atšķīra, tad atmiņas par kontrastdušu un sēdpodu ar skalošanas tvertni. Atcerieties, Strugacku garstāstā galvenais varonis daudz strīdas ar saviem kolēģiem par zinātnes un morāles attiecībām. Iejaukšanos un neiejaukšanos, objektīvajiem vēstures likumiem un subjektīvo cilvēka izvēli... Un pats galvenais, Pusdienas pasaule varēja, ja ne tiesāt Arkanaras pasauli, tad vismaz spriest par to, apzinoties savu vēsturisko pārmantojamību un mocoties ar ētikas, nevis tehnikas jautājumiem. Tāpēc, ka pati šī Pusdienas pasaule tālu bija aizgājusi no Arkanaras pasaules tieši ētiskā plānā. Rumata, kā tās pārstāvis, bija augstāks par cilvēcisko zemiskumu, ne jau tāpēc, ka labāk prata kauties, biežāk mazgājās, ka viņam aiz muguras bija civilizācija, kuras varenību arkanarieši nespēja pat iedomāties. Bet tāpēc, ka viņa civilizācija bija izmācījusies pati savu Arkanaru kļūdas un iemācījusies dzīvot pavisam pēc citiem sociāliem un ētiskiem principiem. [Kas nezina šo sava laika lielāko krievu fantastu darbu, mēģināšu paskaidrot. Tātad - Progresoru cikls, nākotnes sabiedrības - teiksim komunisma - pārstāvji cenšas ievirzīt mazāk attīstītas pasaules uz progresa, galvenokārt morālā ceļa. Atklāta iejaukšanās netiek atbalstīta, tāpēc cilvēku pārstāvji slepus darbojas citu planētu vidē, mēģinot novērst despotiju, tirāniju, fanātismu, glābjot planētas gaišākos prātus no iznīcības. Vienlaikus uzdodot sev jautāju, vai drīkst to darīt. Vai nevajag ļaut katrai sabiedrībai iet savu ceļu? Paralēles ar mūsdienu Irāku. Vai vajadzēja gāzt despotisko Sadama Huseina režīmu, kas nogalināja tūkstošiem savus pretiniekus, ja rezultātā - slepkavošana turpinās? Un gals nav redzams, vai vispār var mainīt sabiedrības attīstības ceļa virzienu, pret tās gribu? Cieš sakāvi arī Rumata. Strugackiem urrāpatriotisms nepiemīt, viņi, protams, ir dziļi pārliecināti, ka Pusdienas pasaule ir iespējama, tas ir, sabiedrība, kuras locekļiem piemīt augsta morāle un ētika ir pirmajā vietā. Tāpēc autori ļoti pārdzīvo, ka reālā pasaule, šajā gadījumā arī PSRS ir ļoti tālu no tā, ar katru jaunu darbu Strugacki kļūst arvien drūmāki un vairākus viņu darbus nemaz neļauj publicēt. Brežņeva un tā pēcteču laiki, kad sākas Staļina reabilitācija, gan beidzas. Taču reālā, mūsdienu pasaule - būsim atklāti - ir visai amorāla. Tas gan ir cits stāsts, bet turpinājums par topošo filmu - sekos. -ila piezīme.] Šo rakstu rediģēja ils: 20.03.2008 23:12 |
|
|
![]() |
![]()
Raksts
#2
|
|
Krāmē plauktos Izgaistošās izgaišanas grāmatas ![]() Grupa: Dienas Pareģis Pievienojās: 29.07.03 Kur: Rīga Dienas Pareģis 2009 ![]() |
Taču publicētajā scenārijā pretēji gaidāmajam manu mīļo rakstnieku ir pa pilnam!
Ta noteikti būs "Grūti būt dievam" ekranizācija. Arkanara - tāda pati, šausmīgāku neizdomāsi, daudzi sižeta pagriezieni, replikas, gājieni, detaļas - pazīstamas. Lūk, tikai galvenais varonis ir ne visai Rumata. Precīzāk, pavisam ne Rumata. Kāds cits, kas izsaka garstāsta varoņa replikas un lielākoties darbojas tieši tāpat kā Sturacku darbā. Tikai kāpēc šis "dievs" tā rīkojas un kāpēc viņam ir tik "grūti" - Dievs vien arī to zina. Rumata no Strugacku garstāsta lasītājiem izsauca noteiktu līdzjūtību. Mēs mocījāmies un cietām kopā ar viņu un lauzījām galvu par nolādēto dilemmu "iejaukties - neiejaukties". Pret scenārija Rumatu attiecies kā pret profesionālu neredzamās frontes cīnītāju, kas nosūtīts ienaidnieka aizmugurē, ar cieņu, taču nekādi ar viņu sevi neasociējot. Un lūti līdzi tikai tāpēc, ka nabagu ir galīgi sasaistījušas Centra instrukcijas: tāds pretīgums visapkārt, bet "močīt atejās" neļauj! Skaidra lieta, viņš neiztur, slēpjas, īpaši pēc tam, kad ir zaudējis Arkanarā visus viņam kaut cik tuvos cilvēkus (pēc scenārija nogalina arī baronu Pampu). Un tad jau viņš sāk nogalināt visus pēc kārtas - veselām ielām... Arī Strugackiem tas bija - bet, cik vēl daudz bez tā! Arī scenārija Rumata retumis strīdās ar kolēģiem - un, kā par spīti, tieši tā kā garstāstā! taču vārdi ir nolasīti tā, ka liekas - profesionāļu diskusijas. Nekā personīga, tikai bizness. Viena raksturīga detaļa. Ar sevi scenārija Rumata nestrīdās. Vispār. Nekad. Varbūt filmā parādīsies aizkadra teksts, nezinu. Stipri šaubos. Es vispār nevaru saprast, ko runās no ekrāna Leonīds Jarmoļņiks. Protams, apburošs aktieris un, cik var spriest pēc epizodēm, kas rādītas TV, izlicis sevi uz visiem simts procentiem. Tikai galveno jautājumu tas nenoņem. Baidos, ka mēs tā arī nekad neuzzināsim, no kādas tad pasaules ir ieradies Arkanarā Jarmoļņika varonis. No scenārija lappusēm Rumata veidojās par īsti mūsdienīgu varoni, ko viegli atpazīt. Ne tas pats sliktākais "emisārs". Rumata ir šodienīgi cēls, labi trenēts, izglītots, labi audzināts. Taču, ja tu noņemsi no viņa, tieši tāpat kā no vairums mūsu līdzgaitnieku, plāno civilizācijas kārtiņu, tad izrādīsies, ka viņš ne ar ko nav labāks par to "rijošo un vairojošos protoplazmu" (atcerieties, kam pieder šie vārdi?), kādi savā masā ir arkanarieši. Un tās nav profesijas negācijas. Izlūks, kas iegājis tēlā tik dziļi, ka šī daba draud pārvērsties par būtību, tas ir pie Strugackiem. Scenārijā ielikts kaut kas tieši pretējs: dotā loma ir palīdzējusi atklāt to, kas arī bija būtība. Šajā gadījumā Strugacku konflikts atkrīt pats no sevis. Un paliek, nevis filozofiska, ētiska problēma, bet vienkārša faktu konstatācija. Kā runāja viens no mūsu doniem Reba: "Abi sliktāk". Rumata no garstāsta "Grūti būt dievam" pārstāvēja pavisam citu pasauli. Ar principiāli citu morāli, principiāli citu sabiedrības iekārtu, principiāli citu audzināšanas sistēmu. Jā, utopisku, bez skaidrības, vai tāda vispār sasniedzama, taču tāpēc jau māksla, lai paceltu augstāk, gan visu, gan visas latiņas. Ļoti brīnīšos, ja ekrāna Rumatas liktenis kādu iedvesmos. Nobeigums sekos. P.S. Laikam tāda bija daudzu padomju cilvēku traģēdija, arī brāļu Strugacku traģēdija, viņi ticēja, ka iespējams dažu paaudžu laikā uzcelt sabiedrību, kurā dzīvotu tikai labi cilvēki, kuru morāles un ētikas rādītāji būtu tādi, ka ļaunums no dzīves būtu izskausts, vienmēr visi viens otram ietu palīgā un neviens pat nezinātu, ko nozīmē zagt, bet atņemt otram cilvēkam dzīvību, tas vispār būtu neiedomājami, un visi būtu tik apzinīgi, ka strādātu kopējam labumam par brīvu. Gandrīz - paradīze. Vienīgā atšķirība, ka paradīzē arī strādāt nevajag, tikai dziedāt slavas dziesmas Tam Kungam. Bet, kā ideāls uz ko tiekties, nekāda vaina. Cilvēkam ir vajadzīgs kāds ideāls, uz ko tiekties. Savādāk patiešām, bez jokiem, cilvēks pārvēršas par arkanarieti no minētā garstāsta. Citas iespējas nav. Par Rietumu pasaules ideāliem jau padomju cilvēks nezināja praktiski neko. Latvijā vēl kaut cik, kaut kādi sakari ar ārzemju latviešiem bija. Krieviem emigrācija lielākoties bija emigrēt paspējusī aristokrātija. Skaidrs, ka sakari ar vienkāršiem krievu cilvēkiem PSRS tai principā nevarēja būt. Lai nu kā. Bez ideāliem nedzīvojiet! - ila piezīme. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Lo-Fi versija | Pašlaik ir: 10.05.2025 15:09 |