![]() |
Laipni lūdzam, viesi ( Pieteikties | Reģistrēties )
![]() |
![]()
Raksts
#1
|
|
Krāmē plauktos Izgaistošās izgaišanas grāmatas ![]() Grupa: Dienas Pareģis Pievienojās: 29.07.03 Kur: Rīga Dienas Pareģis 2009 ![]() |
Antona Pervušina raksts no "Mir fantastiki" marta numura.
Mēs joprojām nezinām, vai uz Marsa ir dzīvība, vai arī tā uz Marsa nav un nekad nav bijusi. Taču tur, kur zinātne pasē, tur iztēlei atklājas milzīgi izdomas lauki. Ja spriež par Marsu pēc fantastikas, tad tā ir pati apdzīvotākā Saules sistēmas planēta. Par marsiešiem ir rakstījuši, ne tikai astronomi, bet arī filozofi, dzejnieki, futurologi un popularizatori. Marsieši sen vairs nav vienīgi citplanētiešu būtnes - tie ir daļa no mūsu kultūras, līdzās tautas pasaku un seno leģendu varoņiem. Nopietni par marsiešiem sāka runāt 19. gs. otrajā pusē pēc tam, kad itālis Džovanni Skiaparelli 1877. gada oktobrī atklāja uz sarkanās planētas šauru, taisnu līniju tīklu, kurus nosauca par "kanāliem". Ja astronomu vidū Skiaparelli interpretācija izsauca karstus strīdus, tad publika uzņēma viņa hipotēzi ar sajūsmu. Jau tad bija zināms, ka Marss ir ļoti līdzīgs Zemei, kaut arī tā masa ir stipri mazāka. Uzskatīja, ka uz sarkanās planētas ir bieza atmosfēra. Loģiski tika pieņemts, ka uz tā ir dzīvība un saprāts. Cilvēkveidīgie marsieši. 1972. gada janvārī amerikāņu kosmiskais aparāts "Mariner-9" nosūtīja uz Zemi Marsa virsmas attēlus, kas bija uzņemti no tuvienes. Nekādi kanāli uz sarkanās planētas netika atrasti. Vēl vairāk, Marss izrādījās nedzīva, krāteriem klāta pasaule, kas vairāk līdzīga Mēnesim, nevis Zemei. Taču pats interesantākais, ka arī pēc tam marsieši nekur neaizgāja no mūsu kultūras. Tieši otrādi, to palika vēl vairāk un tie kļuva daudzveidīgāki. Kāpēc tas tā notika? Ilgu laiku uzskatīja, ka marsieši ne ar ko neatšķiras no cilvēkiem. Tur bija sava loģika. Kristīgā baznīca, kuras pozīcijas Eiropā vienmēr bija bijušas spēcīgas, sludināja, ka Dievs cilvēku ir radījis pēc sava ģīmja un līdzības. Tātad, cilvēks ir etalons arī visām citām saprātīgajām būtnēm Visumā. Ticība, ka sarkanā planēta ir vecāka par Zemi, arī atstāja savas pēdas spriedumos par to, kādi ir marsieši. Uzskatīja, ka viņi ir smalkāk veidoti par cilvēkiem. Viņi būvē pilis, nevis mājas. Un tās ieskauj ziedoši dārzi. Un vēl - viņi ir telepāti, jo domu lasīšana tika uzskatīta par obligātu piedevu saprātīgo būtņu nākotnes attīstībā. Tādus "izsmalcinātus" marsiešus var sastapt visdažādākajos romānos. Piemēram, romānā "Caur Zodiaku" (1880.), ko sarakstīja amerikāņu dzejnieks, prozaiķis un vēsturnieks Persijs Gregs, uz Marsa dzīvo sena civilizācija, kas tehnoloģijas ziņā apsteidz cilvēci, taču tajā eksistē sociāli atāvismi: monarhija, kliedzoša dzimumu nevienlīdzība (sievietes tur pērk un pārdod). 1890. gadā īrs Roberts Kromi izdod romānu "Lēciens telpā". Tā varoņi, sekmīgi atkaujoties no naidīgiem indiāņiem, Aļaskā būvē starpplanētu "Kristāla lodi" ar antigravitācijas dzinējiem un dodas uz Marsu. Arī šajā gadījumā sarkanās planētas iemītnieki izrādās ļoti līdzīgi cilvēkiem, bet marsiešu civilizācija - britu patriarhālai Utopijas versijai. 1894. gadā ņujorkietis Gustavuss Poups izdod diloģiju "Romāni par planētām". Varonis, amerikāņu jūras oficieris cieš katastrofu Atlantijas okeānā. No bojāejas viņu izglābj marsieši, kas laimīgā kārtā atrodas tuvumā un aizved viņu paciemoties pie sevis. Oficieris tūlīt pat iemīlās marsiešu princesē. Viņa dziļās jūtas rada sapratni, taču ļaunprātīgais princis no kaimiņu karalistes, kas arī cer uz meiteni, izraisa karu. Ļoti līdzīgu pasauli mēs redzam klasiskajā Alekseja Nikolajeviča Tolstoja "Aelitā", kuras pirmizdevums ierauga dienas gaismu 1922. gadā, bet brīvu pārcēlumu turpinājumā par šī nemirstīgā darba tēmu garstāstā "Zvaigznes pēdējais stars..." (1987.) izveido Anatolijs Andrejevs un romānā "Magacitli" (2003.) - Vasilijs Golovačovs. Atlantīdas bojā ejas laikā "magacitlu" kastas pārstāvji atstāj dzimteni, lai iekarotu Marsu un uzspiestu vietējiem savu kultūru. Galu galā, jaunā marsiešu civilizācija tiktāl degradējas, ka to vairs nespēj glābt pat revolūcija, kuru izraisa uz sarkanās planētas kosmonauti no Zemes. [No savas puses vēlreiz gribu atcerēties Viktora Ņevinska romānu "Zem vienas saules", kas 60-tos gados lasīts stiprināja manu pieķeršanos fantastikai. Tas vēsta par marsiešu civilizāciju, kas piedzīvo savu norietu laikā, kad uz Zemes valda dinozauri, un par tās pēdējo, lielāko ekspedīciju tieši uz Zemi, izmantojot Mēness bāzi. - ila piez.] Pavisam savādāk attīstās Zemes cilvēku un marsiešu attiecības vācu rakstnieka Kurta Lasvica romānā "Uz divām planētām" (1897.). Cilvēkveidīgie Marsa iemītnieki tik ļoti apsteidz cilvēkus humanitārā un tehniskā ziņā, ka nolemj okupēt Zemi, lai apstādinātu bezgalīgos imperiālistiskos karus un dotu mums iespēju izbaudīt attīstīta sociālisma un demokrātijas augļus. Taču Zemes cilvēkiem neatkarība izrādās svarīgāka un, pārņemot marsiešu tehnoloģiju, viņiem izdodas izdzīt okupantus kosmosā. Trausli, cilvēkveidīgi marsieši ar telepātu dotībām ir attēloti amerikāņu rakstnieka Reja Bredberija "Marsiešu hronikās". Senās, kanālu būvētāju civilizācijas pēcteči dzīvo neizsakāmi brīnišķā, bet vīstošā pasaulē. Marsa vēsture beidzas ar Zemes cilvēku ierašanos. Parastās Zemes vējbakas nogalina marsiešus drošāk par katru karu. Līdzīgas norieta ainas var atrast padomju rakstnieku darbos: Borisa Anibala "Visuma jūrniekos" (1940.), Konstantīna Volkova "Marss mostas" (1961.) un Aleksandra Šaļimova "Nemirstības cena" (1965.). Cilvēkveidīgie marsieši, senās civilizācijas pārstāvji ir pazīmējušies arī kino. Tos var redzēt tādās vecās filmās, kā dāņu režisora Foresta Holgera Madsena "Debesu kuģis" (1917.) un padomju režisora Jakova Protazanova "Aelita" (1924.). [Stingri vērtējot, šo filmu fantastikai nevar pieskaitīt, jo, cik atceros, filmā viss Marsa piedzīvojums beigās izrādās galvenā varoņa sapnis. Ja visa fantastika ir nosapņota, pēc klasifikācijas, tā jau vairs nav fantastika, bet sapnis. Sapņot jau var visu ko arī reālā dzīvē. Tad jau visu literatūru, kur varoņi kaut ko neparastu sapņo, vajadzētu pie fantastikas likt.- ila piez.] Praktiski neatšķirami no cilvēkiem sarkanās planētas iemītnieki ir mūsdienu Bredberija stāstu ekranizācijās: Maikla Andersona teleseriālā "Marsiešu hronikas" (1980.) un Pavla Astrahana kinolentē "Ceturtā planēta" (1995.). Turpinājums sekos. |
|
|
![]() |
![]()
Raksts
#2
|
|
Krāmē plauktos Izgaistošās izgaišanas grāmatas ![]() Grupa: Dienas Pareģis Pievienojās: 29.07.03 Kur: Rīga Dienas Pareģis 2009 ![]() |
Daudzkrāsainie marsieši.
Herberts Velss publikai piedāvāja vēl vienu marsiešu variantu. Zinātniski-populārajā rakstā "Būtnes, kas dzīvo uz Marsa" (1908.) viņš norādīja, ka dzīves apstākļi uz sarkanās planētas noteikti attiecīgi formē saprātīgo būtņu anatomiju. Pateicoties astronomu atklājumiem, Velss jau zināja, ka Marsa atmosfēra ir mazāk blīva un daudz sausāka - tāpēc viņš vairāk nerakstīja par spārnotiem marsiešiem. Toties, viņš padarīja tos garākus, ar tievākiem locekļiem, lielām ausīm un milzīgu krūšu kurvi. Romānu ciklā par pārgalvīgā kavalērista Džona Kārtera piedzīvojumiem uz Marsa, ko sarakstīja amerikānis Edgars Raiss Barouzs laikā no 1912. gada līdz 1943. gadam, Barsumu, kā Marsu sauc tā iemītnieki, apdzīvo visdīvainākās radības. Taču saprātīgo vidū pārsvarā ir cilvēkveidīgas radības, kas atšķiras cita no citas ar augumu un ādas krāsu: ir "baltās", "melnās", "sarkanās", "zaļās" un "dzeltenās" rases. [Un, cik atceros, Barouza marsieši dēj olas. - ila piez.] Nav skopojies ar fantāziju arī amerikāņu rakstnieks Stenlijs Veinbaums. Par viņa labāko darbu tiek uzskatīts stāsts "Marsa odiseja" (1934.), kurā stāstīts par Zemes astronauta likstām uz sarkanās planētas. Palīdzot putnveidīgam radījumam, stāsta varonis pārsteigts atklāj, ka šis monstriņš ir saprātīgs. Vēl vairāk, viņi ļoti ātri atrod kopēju valodu un kļūst par draugiem... 20. gadsimta vidū Marss kļūst tik daudzkrāsains, ka pat piedzīvojumu fantastikas piekritējs Edmonds Mūrs Hamiltons neatturas no joka. Viņa īsajā stāstā "Neticamā pasaule" (1947.) astronauti, kas nokļūst uz Marsa, atrod tur visdažādākās būtnes un monstrus - taču izrādās, ka tās ir radības no Zemes grāmatām, tiklīdz kādā grāmatā aprakstīts jauns marsietis, tā tūlīt tas arī parādās uz sarkanās planētas. Tomēr dzīve viņiem ir visai bēdīga... Briesmīgie marsieši. Kosmosa ēras sākumā cerības sastapt saprātīgus marsiešus sāka zust. Taču, ja uz sarkanās planētas nav civilizācijas, tad varbūt uz tās ir kaut kāda dzīvnieku pasaule? Un, ja tur ir dzīvnieku pasaule, tad cik agresīva pret cilvēkiem tā būs? 1959. gadā Eibs Melhiors uzņēma filmu "Niknā, sarkanā planēta", apvienojot Marsa briesmoņu tēmu ar lidojuma tēmu uz Marsu - pirms tam briesmoņi paši lidoja uz Zemi. No kosmosa atgriežas kuģis, ar kuru ir pazaudēti sakari. Izrādās, ka uz sarkanās planētas zemieši bija satikuši briesmīgu monstru - sikspārņa un gigantiska krabjzirnekļa sajaukumu. Monstrs gandrīz iznīcina visu kuģa apkalpi, bet satiktais cilvēkveidīgais marsietis par brīvu dod vērtīgu padomu: "Zemieši, palieciet mājās!" Filmā "Neredzamais ienaidnieks" (1964.), ko uzņēma iepriekš minētais Bairons Haskins teleseriāla Ārējās robežas ietvarā, situācija ir mazliet cita. Uz Marsu aizlido ekspedīcija un pazūd pilnībā. Nākošā ekspedīcija cenšas noskaidrot pirmās pazušanas iemeslus. Astronauti noskaidro, ka sarkanās planētas kāpās dzīvo sava veida smilšu haizivis, kas ir gatavas aprīt visus, kas iemaldās viņu teritorijā. Marsiešu haizivis apraksta arī brāļi Arkādijs un Boriss Strugacki romānā Pusdiena, XXI gadsimts (1961.) un garstāstā Praktikanti (1962.). Tur to lomu pilda šausmīgās marsiešu dēles milzīgas, zobiem bruņotas, badīgas, ar lokanu, čūskveida ķermeni, tās vienmēr uzbrūk no labās puses. Pētot dēļu paradumus, zemieši nonāk pie secinājuma, ka kādreiz Uz Marsa mita daudz attīstītākas būtnes. To apstiprina arī sarkanās planētas pavadoņi Foboss un Deimoss, kas izrādās mākslīgi! Tādā veidā brāļi Strugacki pirmie daiļliteratūrā izmato padomju astronoma Josifa Šklovska hipotēzi, ka Foboss ir citplanētiešu kosmiskā bāze. Turpinājums sekos. |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Lo-Fi versija | Pašlaik ir: 10.05.2025 18:53 |