Kurbijkurne forums: Soli tuvāk fantāzijai

Laipni lūdzam, viesi ( Pieteikties | Reģistrēties )

> Pasaules, kurās mēs dzīvojam
ils
iesūtīt 20.11.2007 08:34
Raksts #1


Krāmē plauktos Izgaistošās izgaišanas grāmatas
Grupas ikona

Grupa: Dienas Pareģis
Pievienojās: 29.07.03
Kur: Rīga
Dienas Pareģis 2009



Krievu rakstnieka Pāvela Amnuela raksts fantastikas žurnālā "Jesļi".
P. Amnuels ir fantasts, vecmeistars krievu (padomju) fantastikā. Arī zinātnieks, kas tic un
izstrādā daudzzaru pasauļu teoriju - everetiku. Vispār jau, ne viņš viens - arī ārzemēs pasaules
modelis ar daudziem visumiem ir "modē". Atliek palasīt tikai pēdējās latviski izdotās grāmatas
par šo tēmu. Rakstā šī tēma tiek attēlota no viedokļa, kādas iespējas tā dod rakstniekiem.

Daudzpasaule ir kosmosa modelis, kas sastāv no daudzām pasaulēm [visumiem], kas
eksistē vienā laikā ar mūsējo; priekšstats par to, ka mēs dzīvojam vienā Visumā, kuru mēs
sajūtam, bet īstenībā vēl eksistē daudz visumu, kas ir atšķirīgi no mūsējā un attīstās neatkarīgi
no mums. Daudzpasaule ir saistīta ar mūsu pasauli visdažādākā veidā - gan garīgi, gan materiāli.
Par Daudzpasauli tagad runā arvien biežāk - un ne tikai rakstnieki - fantasti. Īstenībā, tieši
fantasti par to nestāsta tik bieži kā fiziķi. Diezin kāpēc dīvainās un ļoti interesantās Daudzpasaules
idejas mūsdienu fantastikā, vai nu vispār netiek atspoguļotas, vai arī tiek parādītas vienpusēji -
kā paralēlo pasauļu eksistence. [Es domāju, ka te "vaina" ir apstāklī, ka zinātne sen ir apdzinusi
fantāziju, ja vēl pirms 50 gadiem rakstnieki saprata kaut ko no zinātnes, tāpēc spēja ielūkoties
nākotnē, vismaz no tā laika zinātnes pozīcijām, tad pašlaik zinātnes teorijas jau ir pilnīgi neizprotamas
ierindas lasītājam un arī rakstniekiem. Tas arī izskaidro zinātniskās fantastikas zināmu krīzi un
fantāzijas uzplaukumu. Tas ir tāpat kā sportā, ja parādās ļoti izcila personība, kuru uzvarēt
praktiski nav iespējams, ar gadiem zūd interese par šo sporta veidu, kāda jēga vērot sacīkstes,
ja tu jau iepriekš zini, kas uzvarēs. - tulk. piez.] Arī interesanti, bet tas ir pats vienkāršākais skats
uz sarežģīto un tāli vēl zinātnē neizprasto problēmu. Taču sāksim no sākuma.

***
Koncepcija par to, ka eksistē citas pasaules, kas nelīdzinās mūsējai, literatūrā radās daudz
agrāk, nekā zinātnē. Notika tas XVIII gadsimtā. Atcerieties, Voltēra "Kandidā" Pangloss saka, ka
"viss ir uz labu šajā labākajā no pasaulēm"? Lūk, tad nu izrādās, ka mūsu pasaule ir tikai viena
no daudzajām - labākā, bet ne vienīgā. Tomēr, līdz pat XX gadsimtam Daudzpasaules ideja, ne
fantastikā, ne zinātnē savu attīstību neguva.
1895. gadā Herberts Velss publicēja romānu "Laika mašīna" un stāstu "Durvis sienā", atklājot
fantastikai divus principiāli jaunus literatūras laukus: iespēju ceļot laikā un paralēlo pasauļu esamību
[Ja atklāti, tad tautu pasakās paralēlās pasaules eksistēja jau no laika gala. – tulk. piez.] . Literatūrai stāsta „Durvis sienā” ideja bija tikpat revolucionāra kā Evereta ideja fizikā, kas tika izteikta pēc 62 gadiem. Taču, kā tas nereti ir literatūras vēsturē, sākumā jaunās idejas ne visai iedvesmoja tā laika fantastikas autorus: bija ļoti daudzas citas tēmas, kas nebija tik eksotiskas gan rakstniekiem, gan lasītājiem.
Piemēram, 1910. gadā tika publicēts krievu autora Nikolaja Morozova stāsts „Uz nezināmā robežas” – Velsa Citpasaules ideja tika atkārtota, bet tālāko attīstību tomēr neguva.
1923. gadā Herberts Velss atgriezās pie savas paralēlo pasauļu idejas un novietoja vienā no tām utopisku zemi, uz kuru dodas romāna „Cilvēki kā dievi” varoņi. Romānu pamanīja, bet vairāk kā utopisku, nevis zinātniski-fantastisku. 1926. gadā parādās Grigorija Denta stāsts „Ja zemes imperators”, bet vēl pēc diviem gadiem – Sergeja Krasnovska „Telpas katastrofa” un Vladimira Giršgorna, Igora Kellera un Borisa Lipatova „Bezceremoniju romāns”. Denta stāstā pirmo reizi tika izteikta ideja par to, ka var eksistēt valstis (pasaules), kuru vēsture varētu iet ne tā, kā reālo valstu vēsture mūsu pasaulē. Un, kas ir svarīgi: šīs valstis ir ne mazāk reālas kā mūsējās. „Bezceremoniju romāna”varoņi nokļūst pagātnē, iejaucas vēstures gaitā un rezultātā cilvēces attīstība mainās, rodas jauna pasaule, „vēstures sānu līnija”, kas atšķiras no mūsējās.
1944. gadā Horhe Lūiss Borhess savā grāmatā „Izdomātie stāsti” publicēja stāstu „Sazaroto taciņu dārzs”. Šeit laika sazarošanās ideja, ko vēlāk attīstīja Everets, bija izteikta pilnīgi skaidri:
„Katra romāna varonim nākas nonākt izvēles priekšā, kad no vairākām iespējām jāizvēlas viena, atmetot citas; Cui Pena nepabeigtajā romānā viņš izvēlas visas. Ar to viņš rada dažādas nākotnes, kuri savukārt arī vairojas un dalās...
Atšķirībā no Ņūtona un Šopenhauera, jūsu sencis neticēja vienam absolūtajam laikam. Viņš ticēja neskaitāmām laika rindām, kas ar galvu reibinošu ātrumu zarojas un krustojas kā tīkls, viņš ticēja paralēlajiem laikiem... Nepārtraukti daloties, laiks ved pie nākotnes neskaitāmiem variantiem.”
Tad pat, pagājušā gadsimta četrdesmitajos gados amerikāņu fantastikas klasiķis Džeks Viljamsons stāstā „Laika leģions” raksta tādus vārdus: „Iespējamo ģeodēzisko sazarojumu skaits bezgalīgi aug pateicoties subatomu nenoteiktībai”.
Pilnīgi zinātnisks izklāsts, atšķirībā no literārās, bet kā pierādīja laiks arī tīri zinātniskās Borhesa koncepcijas.
Neskatoties uz šādiem darbiem, fantasti sāka nopietni attīstīt Daudzpasaules idejas tikai XX gadsimta piecdesmito gadu vidū, apmēram tad, kad analoģiska ideja parādās fizikā. Un populāra šī ideja fantastikā kļuva, lai cik dīvaini arī nebūtu, ne jau stāstu „Durvis sienā” vai „Sazaroto taciņu dārzs” dēļ: fantasti nonāca pie Visuma sazarošanās idejas, domājot par dīvainajiem paradoksiem, kas rodas, ceļojot laikā.
Herberts Velss „Laika mašīnā” pirmo reizi apraksta varoņa pārvietošanos uz nākotni un atpakaļ pa to vienīgo laika līniju, kas eksistēja cilvēku prātos par laika dabu, kā par atsevišķu notikumu secību. Pēc Velsa apmēram pusgadsimtu daudzi autori simtos labos vai sliktos darbos apraksta nākotnes vēsturi tā, kā viņi to uzskata, taču nevienam nerodas šaubas par to, ka pagātnei nav alternatīvu, ne tikai visa cilvēces, bet arī visa pasaules vēsture līdz pašreizējam brīdim jau ir notikusi un to nevar izmainīt. Par nākotni vispār nav ko runāt: tieši uz to, vienīgo, mēs kustamies laika plūsmā.
Kvantu mehānika (tā saucamajā, Kopenhāgenas traktējumā) runā to pašu: jā, daļiņas kustības vienādojums, ko apraksta tās viļņveida funkcija, principā ir ar daudziem risinājumiem, nevis vienu, taču mēs novērojam iedarbības vienīgo rezultātu! Tātad, visi, izņemot vienu, viļņa vienādojuma atrisinājumi ir bez fizikālas jēgas. Kā teica fiziķi, visi „liekie” viļņa vienādojuma atrisinājumi „kolapsē”, pazūd tajā brīdī, kad notiek mijiedarbība. Paliek tikai viens vienīgs risinājums, kas arī apraksta mūsu reālās pasaules stāvokli, mūsu neatkārtojamo Visumu. Kuram ir tikai viena pagātne un, dabiski, arī tikai viena nākotne.
Taču atgriezīsimies pie fantastikas.
Aizeks Azimovs romānā „Mūžības gals” (1952.) perfekti izstrādāja Velsa laika ceļojumu, taču arī viņš neriskēja neievērot vienas laika ass principu un cilvēces pārvietošanos no pagātnes uz nākotni pa šo vienīgo asi. [Vai šajā principā vispār nav pretruna par ceļošanu laikā? Ja iedomājas pasauli, kurā ir tikai viena telpas dimensija, piemēram , līniju, tad visas būtnes, punkti, uz šīs līnijas spētu kustēties tikai uz vienu pusi vai otru pusi – taču tikai visi kopā. Lai kāds punkts varētu „pārlekt” otram un nonākt citā vietā, ir vajadzīga vēl vismaz viena dimensija. Vai tāpat nav arī ar laiku? – tulk. piez.] Jā, eksistē gribas brīvība un tāpēc Mūžīgie Azimova romānā maina pēc savas brīvas izvēles tos vai citus vēstures notikumus ar cēlu mērķi, uzlabot cilvēces dzīvi. Taču cēloņa maiņa izsauc visu seku maiņu - mainās notikumi vēsturē, mainās arī visa vēsture pēc šī notikuma. Cilvēkam, kas atrodas šī visuma iekšienē un virzās gar laika asi, nemainās nekas un tikai Mūžīgajiem, kas dzīvo ārpus laika plūsmas, ir skaidra
notiekošā būtība: nevis īsts laika daudzvariantums, bet tikai potenciāls daudzvariantums. Jo laika ass ir tikai viena arī pašiem Mūžīgajiem, tikai notikumi, kas ir savērpti uz tās, mainās atkarībā no izmaiņām tajā vai citā ass punktā.
Būtisks lēciens notika1956. gadā: tika nopublicēts neliels Džona Vindema stāsts „Hronoklizma”. Rakstnieks uzdeva vienkāršu jautājumu: ja eksistē iespēja (protams, fantastikā) pārvietoties pa laika asi ne tikai uz nākotni, bet arī uz pagātni, tad kas liedz varonim doties simts gadu tālā pagātnē un nogalināt savu vecmāmiņu pirms tā brīža, kad viņa sastaps savā dzīves ceļā savu nākošo vīru – mūsu varoņa vectētiņu?
Nu, nav jau obligāti jābūt tik asinskāram, pietiek pārliecināt jaunavu neiet uz to balli, kur, cik mazdēlam zināms, nejauši notika liktenīgā tikšanās.
Ja meitene būtu ar mieru, tikšanās nenotiktu, nepiedzimtu mūsu varoņa tēvs (vai māte) un pats varonis nemaz nevarētu nākt pasaulē.
Bet taču nāca! Viņš eksistēja, devās pagātnē, pārliecināja vecmāmiņu...
Tad jau iznāk, ka rakstnieka izdomātajā uzdevumā eksistē notikumi, kuriem nav cēloņa?
Fantastika šo paradoksu atrisināja: radās idejas par to, ka izmainot kaut ko pagātnē, laika līnija tiek sašķelta, vēsture sāk iet pa citu, alternatīvo ceļu, taču arī vecais, iepriekšējais ceļš, vecais Visums turpināja eksistēt, tāpēc ka tas jau eksistēja, tā „pasaules līnija” nevar pazust.
Ar Borhesa „Sazaroto taciņu dārzu” un Vindema „Hronoklizmu” literatūrā ienāca jauna paradigma, kas jūtami palielināja fizisko Visumu. Jā, cilvēkam ir brīva griba. Rezultātā laika ass sašķeļas, uz nākotni dodas divas neatkarīgas laika līnijas. Notikums var tikt izmainīts atkal un līnija sašķelsies vēlreiz. Citiem vārdiem sakot, laiks ir nevis ass, ne arī stars, taču sazarots koks, turklāt zarus skaits nav ierobežots (un attiecīgi visumu skaits var būt vienalga cik liels), bet arī šis skaits var bezgalīgi palielināties, jo brīva griba cilvēkam ļauj ietekmēt notikumus, radot arvien jaunus nākotnes variantus.

***

Turpinājums sekos.
Go to the top of the page
 
+Citēt rakstu
 
Sākt jaunu pavedienu
Atbildes
ils
iesūtīt 22.11.2007 12:34
Raksts #2


Krāmē plauktos Izgaistošās izgaišanas grāmatas
Grupas ikona

Grupa: Dienas Pareģis
Pievienojās: 29.07.03
Kur: Rīga
Dienas Pareģis 2009



Andreja Lazarčuka romānā "Katrs, kas var turēt ieroci" (1996.) vēstures dalīšanās ir
tā pati, kas jau "izpētīta" Filipa Dika romānā "Cilvēks augstajā pilī": Otrais pasaules karš
beidzas ar Vācijas uzvaru, Krievija ir iekarota, Lazarčuka romāna darbība notiek daudzus
gadus pēc "vēsturiskās uzvaras".
Interesants ir Holma Van Zaičika alternatīvās vēstures romānu cikls (2000. - 2005.), kurā
stāstīts par notikumiem, kas norisinās Ordusjas valstī, kas radusies tatāru-mongoļu iekarotās
Krievijas [Rusj] vietā.
Fantastiskās idejas, kas saistītas ar Daudzpasauli un paralēlajām pasaulēm, var sadalīt
divās kategorijās. Pirmā un pati populārākā ideja: "kas būtu, ja..." Kas būtu, ja krievi un
tatāri-mongoļi radītu vienu impēriju? Kas notiktu, ja Hitlers uzvarētu? [Nu, droši vien, viņa
impērija sabruktu pēc viņa nāves tāpat kā visas citas impērijas un fašistiskas valstis: Franko
Spānija, fašistu Portugāle. - tulk. piez.] Kas notiktu, ja Ābramu Linkolnu nenošautu? Tādu
darbu fantastikā ir milzums. Taču tie ļoti maz dod sazarošanās teorijas idejai, tās ir tīri
literāras, nevis zinātniski-fantastiskas idejas. Izmantojot Rietumu terminoloģiju, to var
nosaukt par Daudzpasaules soft SF.
Otrā kategorija: jaunas zinātniski-fantastiskas idejas par Multiversa struktūru un likumiem,
idejas par to, kā mijiedarbojās atsevišķie Daudzpasaules atzarojumi. Tādas idejas fantastikā
pagaidām ir maz, kaut arī tieši tās, kā savā laikā hronoklazmas ideja, varētu dot jaunu impulsu
fantastiskās literatūras novirzienam, kuru varētu saukt par Daudzpasaules hard SF. Jo tāda
veida jaunas idejas jūtami paplašina arī tīri literāro ideju lauku, sižetu daudzumu un kā sekas,
palielina aprakstītās pasaules (aprakstīto pasauļu!) emocionālo iedarbību uz lasītāju.
Amerikāņu fantastikā šajā ziņā ir interesants Dina Kunca romāns "Ar acs maliņu" (1999.). Šeit
Daudzpasaules teorijas attīstība ir iespējā paņemt no katras pasaules idejas mazliet no visa
tā, lai tur tas paliktu nemanīts, bet šeit tiktu iegūts rezultāts.
Pie hard SF pieder Grega Igana garstāsta "Singletons" ideja. Tomēr, atšķirībā no Kunca, Igans
nepiedāvā jaunu everetisku ideju, viņš tikai ilustrē ar savu darbu atsevišķas Daudzpasaules
teorijas tēzes.
Par iespēju izdarīt izšķirošu fizikas eksperimentu, lai pierādītu Daudzpasaules everetisko
hipotēzi, runāts Jurija Kemista zinātniski-fantastiskajā aprakstā "Māte" (2007.).
Zinātniski-fantastiskā literatūra bieži apraksta vēl nerealizētus zinātniskus projektus, neizdarītus
atklājumus un idejas. Piemēru tur ir diezgan daudz (hologrāfija, lāzeri, klonēšana utt.), viens no
tiem - Daudzpasaules paredzēšana. Fantastiskām idejām nav obligāti jābūt saskaņā ar modernās
zinātnes uzskatiem. Zinātniski-fantastiskā ideja (kā arī zinātniskā!) var izskatīties traka, taču
tai iekšēji jābūt bez pretrunām. Tas pats attiecas arī uz everetiku.
Jau vairākus gadus es pats cenšos izdomāt kaut ko jaunu everetiskajā hard SF. Sekmīgi vai nē,
ne jau man spriest, bet dažas savas idejas es pārskaitīšu.
Romānā "Trijvisums" (1999.) runa ir par trim paralēliem visumiem, kas radušies Lielā sprādziena
rezultātā. Viens no visumiem (mūsējais!) ir materiāls, otrs sastāv no nemateriālām idejām, bet
trešajā dabas likumi ļauj idejām pāriet materiālā formā, bet matērijai pārvērsties par ideju.
Romāns "Ceļš pie sevis" (2004.): vairāki cilvēki, kas dzīvo uz Zemes, īstenībā ir daudzdimensiju
būtnes - multiindivīda - sastāvdaļas. Hipotēze par to, ka saprātīga būtne ir multindivīds, kas
dzīvo daudzos sazarotos visumos, tagad kļūst par izpētes objektu arī everetikā, bet fantastikai
tā ir vesela neparastu sižetu, dīvainu tēlu un aizraujošu piedzīvojumu atradne.
Garstāsta "Sešas gleznas" (2005.) ideja: dažādie Multiversa atzari saistīti ar bezgalīga skaita
saitēm, kuras patstāvīgi atgādina par sevi ikdienas dzīvē. Šīs saites ir spontānas un negaidītas,
tās var parādīties jebkurā vietā un jebkurā laikā. Mēs tās pastāvīgi sajūtam un redzam, taču
nepievēršam tām uzmanību.
Garstāstā "Kas tur, aiz durvīm?" (2005.) dažādās Multiversa atzari ir nobīdīti viens pret otru
laikā un tās pasaules, kuras mēs saucam par "aizkapa", īstenībā ir pilnīgi materiālas, tikai
nobīdītas attiecībā pret mūsējo uz priekšu laikā.
Stāsta "Zilais Alciors" varonim izdodas vadīt pasauļu ''salīmes" - viņš glābj no nāves savu meitu,
taču līdzsvara saglabāšanas likumi Daudzpasaulē ir neapžēlojami: mirst meitene, kas dzīvo citā
Multiversa atzarā...
Stāsta "Zaļā lapa" literārā ideja: personīga laime iespējama tikai tad, kad esi atradis sevi un
apzinājies sevi par multiindivīdu. Stāsta zinātniski-fantastiskā ideja: eksistē divdimensiju telpa,
kurā ir tikai fotoni, kas ieskauj Daudzpasaules atzarus un ļauj tiem attīstīties šķirti un nekrustoties.
Kad "gaismas sprauga" nodilst, tad rodas "salīmes"...

***
Ja mēs patiešām dzīvojam visumā, kas pastāvīgi sadalās, tad jaunu jēgu iegūst nākotnes pareizas
paredzēšanas problēma. Pareģu, astrologu, gaišreģu un rakstnieku-fantastu kritiķi bieži pārmet
tiem visiem vai kādam konkrēti, ka viņu pareģojumi, prognozes un gaišredzība nepiepildās. Tomēr,
iespējams, ka redzētais transā, izskaitļotais pēc astroloģiskajām zīmēm vai izdomātais, analizējot
iepriekšējos zinātnes sasniegumus, īstenībā var būt pilns un skaidrs realitātes atspulgs, taču, ne mūsu
bet kādā citā Multiversa atzarā. Tajā, kādā no milzums daudzajiem pasaules telpas atzariem, kuru
apdzīvojam ne jau mēs, bet tie, kas kādreiz ir izdarījuši citu izvēli.
Jo vairāk ir sazarots Multivers, jo vairāk izvēļu tajā notiek, jo mazāka varbūtība, ka pareģis paredzēs
notikumu, kas norisināsies tieši mūsu atzarā, bet ne kādā citā. Un tā kā zarošanās notiek katrā
fiziskā mirklī, tad Multiversa koks ar katru brīdi kļūst aizvien sazarotāks un arvien lielāka iespēja, ka
pareģis vai pareģotājs ieraudzīs ne savu nākotni un pareģos to, kas mūsu atzarā tā arī nekad
nenotiks.
Senie pravieši, pareģi, sibillas un orākuli mācēja paredzēt ticamāk, nekā mūsdienu kolēģi, jo
pirms divtūkstoš gadiem iespēju kļūdīties bija mazāk, nekā tagad. Pirms trīs tūkstošiem gadu
kļūdījās vēl retāk, tāpēc ka izvēles iespējas bija vēl mazākas, mazāka bija iespēja ar skatienu vai
domām nokļūt uz "svešu" Multiversa atzaru.
Ja proporcionāli izrēķinātu piepildījušos paredzējumu skaitu pretstatā kļūdainajiem, tad principā
varētu izrēķināt svarīgāko Multiversa atzaru skaitu - tos atzarus, kuros pravietim ir iespēja ieskatīties
savos sapņos un vīzijās, kas īstenībā ir parastas fiziskas "salīmes".
Līdz everetikas sākumam es teiktu: neticiet astrologiem, gaišreģiem, ekstrasensiem un pat
rakstniekiem - fantastiem, lai kā es arī nemīlētu šo literatūras žanru. Taču tagad ir iespēja izvēlēties
vienu no divām hipotēzēm: vai nu mūsdienu pravieši kļūdās, vai arī viņi patiesi paredz nākotni, bet
tikai citā Multversa atzarā, kurā mums, vai nu par laimi, vai par nelaimi nenokļūt. Šie atzari "salīmju"
rezultātā kļūst redzami speciālistiem, kas pēta cilvēces nākošo attīstību.
Kas attiecas uz mani, tad es izvēlos pēdējo hipotēzi, bet lasītājam ir brīva griba, izvēlēties pašam
vienu no abām. Galu galā, tieši individuāla izvēle nosaka, kurā Multiversa atzarā jums nāksies
nodzīvot atlikušo dzīvi.

***
Fantastika paredzēja everetikas parādīšanos, everetika, savukārt, nostiprinājusies zinātnē, ļauj
mums nonākt pie secinājuma, ka katrai literārai fantāzijai ir sava ontoloģiska vērtība, tāpēc ka
praktiski bezgalīgu pasaules telpas zarojumu dēļ, kas notikuši pēc Lielā sprādziena, Multiversā
var eksistēt (un visdrīzāk arī reāli eksistē) visas vai lielākā daļa no fantastu (un jo vairāk, autoru -
reālistu) aprakstītajām pasaulēm. Šajā gadījumā fantastiskā literatūra, kas radīta mūsu Visumā,
var būt tīri reālistiska proza citā Multiversa atzarā.

Everetiskā proza ir Daudzpasaules reālistiskā literatūra.
Go to the top of the page
 
+Citēt rakstu

Raksti šajā pavedienā


Atbildēt pavedienāSākt jaunu pavedienu
2 lietotāji/s lasa šo pavedienu (2 viesi un 0 anonīmie lietotāji)
0 biedri:

 



RSS Lo-Fi versija Pašlaik ir: 23.06.2025 04:54