Ievada vietā
Nav noslēpums, ka viena no lielākajām LARPu problēmām ir sarunas "ne par tēmu", jeb, kā to dēvē, out-of-game.
Piemēram, fantasy larpā kāds spēlētājs pienāk pie otra un uzjautā: "Hei, klau, vecais, neesi redzējis GMu? Man te tikko uzbruka viens ````s ar 5 armour klaaasu un kaut kaadu kreiso enchaantu." Uz ko otrs atbild: "Nea, neesmu redzeejis gan, bet, paklau, tu nezini, kur iisti tusee orku frakcija? Mees gribeetu jamos atpizgjiit bet nevaram atrast." Un pirmais:"Ha, es varu parādīt, redzēju kā viņi pirms spēles savas mantas aizstiepa uz vienu uzkalnu. Man tur viens ir paziistams, varu uzzvaniit un precizeet." "Oh, kruta! "
Kā jūs jau nojaušat, tas nav gluži tas, ko GMi gribētu redzēt spēlē. Tāpēc viņi paliek dusmīgi par out-of-game vai out-of-chacracter sarunām, soda runātājus, bet visus jau neizkjersi un šādi OOGameri ar shaadaam sarunaam traucee in-geimeriem iejusties. Taadu problēmu paredzu arī LARPā S.U.X, tamdēļ jau laicīgi cenšos ar to cīnīties..savā veidā.
Princips
Pats gan neesmu spēlējis nevienā LARPā, tamdēļ grūti komentēt, taču uz brīdi biju NPC un saskāros ar šo OOG/IG lietu. Uzreiz jāsaka, es esmu slikts spēlētājs, jo nespēju piespiest sevi runāt in-geimā. Man tas likās tik muļķīgi, ka es sāku nojaust iemeslus kamdēļ daudzi spēlētāji praktizē out-of-game diskusijas.
Es nekādīgi nevaru piespiest sevi visā nopietnībā pateikt: "Sveiks, ceļiniek, vai nesniegsi palīdzīgu roku bēdā nonākušam vīram?" vai izlikties, ka nepazīstu Grimu, kas tenterē man pretim. Labākajā gadījumā es to varu izdarīt ar dziļu ironiju un sarkasmu. Nu tad nu es sāku domāt - pie visiem svētajiem - kāpēc man jāmoka spēlētājs spiežot viņam runāt nedabiski un muļķīgi, ja jau man pašam tas nepatīk? Kāds tur prieks no spēles? Protams, no otras puses, nav atkal labi, ja visi runā ne pa tēmu, atklāti diskutē par spēles mehāniku un nesodīti, neizskaidrojami izmanto savas out-of-character zināšanas. Bet es domāju, ka to visu VAR (vismaz mēģināt) risināt.
Kā rīkoties?
Runājot konkrēti par S.U.X, bet vispārīgi attiecinot arī uz citām spēlēm, piedāvāju sekojošu risinājumu.
Spēlētājam nav jāspiež runāt "kā savam tēlam" , bet tieši otrādi, viņam ir jārunā to, ko viņš grib runāt. Tikai, pirms pateikt kaut ko, jāiemācās ātri piefiksēt vai tas ir settingā ietilpstošs vai nav. Piemēram, S.U.X gadījumā jūs droši varat apspriest Britnijas Spīras krūtis vai Fallout datorspēles plusus un mīnusus. Taču tiklīdz jūs gribat pateikt kaut ko par laiku pēc 2004.gada, pievaldiet mēli. Apraujieties un piepeši apklustiet, ja savādāk nevar - post-apokaliptiskā pasaulē tik īsu laiku pēc katastrofas ir loģiski saprotams, ka ir grūti pieņemt faktu, ka tā visa, kas bija agrāk nav un prātā stāv vēl lietas no pagājušajiem laikiem. Tāpat, spēles mehānisma diskutēšana ir problēma. Taču ir grūti dažkārt no tā izvairīties, jo sevišķi, ja tas tev jāpatur galvā un ar to sanāk saskarties visai bieži. S.U.X-a gadījumā risinājums ir tāds, ka, pirmkārt, virtuālo elementu skaits ir neliels. Līdz ar to lielākās problēmas radīs "kilogramāžas punkti", "hitpointi", "rase", "kvests", "storiilains" , "PC", "NPC", "freelanceri", "skilli".
Kilogramāžas punkti parādās tikai spēles sākumā, kad tu izveido savu tēlu un iepērc mantas, tālākajā spēlē par tiem var aizmirst un neviens arī necentīsies atgādināt - tas tad jau būs "ekipējums" , kas ir pavisam normāls un settingam atbilstošs termins.
Hitpointi nav laba lieta, to vietā var lietot kaut vai "armors", "bruņas", ja tie ir pozitīvi, jo tas ir normāls barbarisms un settingā arī iederās. Ja sašauts, tad var izlīdzēties ar ievainojumu pakāpēm - neievainots, ievainots, smagi ievainots, vai, ja kādam gribās, lietojot kaut ko no Fallout terminoloģijas, kas arī ir sakarīgs barbarisms - "severly wounded", "almost dead".
Sarunas spēles laikā - "Janka, Janka, es tam rižajam iepi.su divas reizes, viņam jābūt almost dead! Kā tam otram?" "Bļ.a, Juri, paskaties, viņam tak armours, viņš drīzāk ir smagi savainots! Kuram otram?" "Nu tam, pelēkajās trennūzenēs!" "Ā! Tam es vienreiz iešāvu, varētu būt pa nullēm..hvz." Gluži labi atbilst settingam un, imo, nav īpaši jāpiespiež sevi izteikties muļķīgi.
"Rase" mēs vienkārši nelietojam. Tāpēc jau katrai sociālajai grupai ir savs nosaukums "narkaši", " bunkurieši" (vai "gājēji"), "reideri" , kas paņemts no žargona, iekšējām sarunām, lai nebūtu jānopūlās ar tā ieviešanu. Rases kā jēdziena nav, ir tikai grupas.
"Kvests", "Storijs", "NPC", "PC", "freelancer" un citi ir vieni no grūtākajiem gadījumiem. "Kvests" vēl ir ok, taču ieteiktu to nomainīt pret "tāsks" jeb "misija" vai "uzdevums", ja sanāk. "Storijs" spēlē būs tikai priekš "PC" , kuriem arī ir nedaudz bargākas prasības pret OOG sarunām, tamdēļ tā būtu mazāka problēma. "freelancerus" būtībā glābj tas, ka šis termins diezgan ciešami raksturo jebkuru izdzīvojušo post-apoc pasaulē, līdz ar to, ja to pielieto sarunā, tas jāsaprot kā post-apoc žargona termins, kas apzīmē tos, kas uz savu roku rūpējas par eksistenci - tātad frīlanserus. "PC" un "NPC" savukārt itin labi var tikt izmantoti sarunās, jo in-game pasaulē ir sakarīgas abbreviatūras - "PC" gan tiek nomainīts pret tam līdzīgo "PČ", kas rodas no krievu valodas "ČP", kas nozīmē "čerezvožainaja probļema" lai gan bieži vispār netiek tulkots. "PČ" S.U.X pasaulē ir cilvēks, kurš nav no jūsu grupas, ne-narkašs, ne-reideris. Svešinieks. Tā kā tādi automātiski ir potenciālas briesmas, no tiem jāuzmanās un jāpievērš īpaša uzmanība, tamdēļ arī "PČ" kas izveidojies no "ČP". "NPC" ir loģisks - inversija "PČ", cilvēks, kas varbūt bija no sākuma iespējams, nepazīstams, bet nu vairs nav. Tācu īsti savējais viņš nav un droši viņam ir kaut kāds "kvests" vai "tāsks" vai "misija" azotē, jo tāpat jau viņš neuzrastos svešā nometnē. Tāpat NPC tā kā tie klaiņo apkārt un nepieder nevienam esošajam "komjunitijam", tiek uzskatīti par nedaudz neprātīgiem un trakiem, no kuriem var sagaidīt, ka tie nežēlos savu dzīvību un metīsies muļķīgas lietas darīt, ko "frīlansers" diez vai darītu.
Nu un "skilli" ir vienkārši ok. Kādi tad S.U.X-ā būs? "Tehniķis" un "ārsts" - cilvēki, kurus tā dēvē, jo viņi var tikt pie lodēm, kad to vairs nav vai arī var saārstēt savainotus locekļus ("crippled limbs") vai izglābt no nāves ("almost dead"). Jēdziens skilli ir barbarisms, kas ideāli iederās pasaulē un no OOG ne smakas tur nav.
Vēl viena lieta, kas ir cēlonis OOG sarunām ar neatbilstošiem terminiem, ir tas, ka pirms spēles ilgu laiku potenciālie spēlētāji tiek baroti ar terminiem("armour class", "aacee", "kvests", "NPC", "hitpointi" utt.), kurus spēlē izmantot nedrīkst. (!!!!) Tas ir absurds. Tamdēļ S.U.X sakarā visos turpmākajos paziņojumos tiks lietota tāda terminoloģija, kas ir pieļaujama spēlē - arī out-of-geimā sanāks lietot tos pašus terminus, kas..teorētiski..uzlabos situāciju. Protams, ne viss, bet pamatā tas, ar ko spēlētājs varēs sastapties spēles laikā - kgp, piemēram.
Tālāk, vēl viena piebilde - esmu redzējis situācijas, kad cilvēks vēlas runāt in-geimā, bet tā kā īsti nav par ko, kaut kā neveikli mēģina runāt par pagātni - "Es? Es nāku no Ziemeļzemes, man tur smaga dzīve..b.la b.la b.la b.la." Tas ir bullsh.its, spēlētājs nenāk no Ziemeļzemes un dzīve viņam nav bijusi smaga. Tas ir, ja arī bija, viņš neko tādu nav piedzīvojis, šie teksti ir samāksloti un nedabiski, sarunu biedrs jūtas neērti, jo tas neizklausās ticami. Tāpēc - S.U.Xā droši nespiediet sevi runāt par settinga lietām. Visa vēsture - tā ir tikai jūsu zināšanai, nevis atreferēšanai citam spēlētājam. Tā vietā labāk apspriediet Britnijas Spīrsas pupus vai to, ka gribētos uzpīpēt ūdenspīpi, protams, atceroties pašu pirmo, ko es teicu un aizrijoties pie lietām, kas nav settingā. Ideālā variantā spēlē būs notikumi, par kuriem jums būs ko runāt - piemēram, jūs tik tikko atkausieties no reideru uzbrukuma, vienu sašaus, kāds atšķirsies no pārējās grupas un viens būs savainots. Tas ir notikums in-geimā un jūs to esat pieredzējuši, izmantojot iepriekš sniegto sarunu praksi, jūs dabūsiet lielisku in-geim talku, par kuru gan GM nevājā sajūsmā būs, gan paši nejutīsieties muļķīgi, jo viss, ko jūs darīsiet, būs ierastā žargonā diskutēsiet par to, kas reāli notika. Lūk kā tas varētu izklausīties -
Piemērs in-game sarunai S.U.X-ā
lamuvaardu vaardniica apkopota vienaa textaa...visu ciennu, Kamaz.
Es ceru, ka neradīju iespaidu, ka visas sarunas S.U.Xā būs tādas:D. Biki aizrāvos ar to dialodziņu, bet citādi šāda prasta un vulgāra valoda itin labi iederas settingā. Kad ir sagruvusi civilizācija, visi skolotaaji beigti vai staigaa apkaart brunjojushies ar "brauninju", kad smalkaakaa sabiedriiba uz kuru var cereet izdziivojushais ir triis zhurkas pie pleeksnainas guns...mūsdienu cilvēks šādā situācijā IMO neskopotos ar lamuvārdiem. Nav tak tam vairs nekādas nozīmes - pieklājība/nepieklājība - kad tev visapkārt mirst, tad viss cits kļūst sekundārs un primārais ir izdzīvot, vienalga kā.
Vēlētos, lai S.U.Xā spēlētāji sarunās nepiebremzētu tā kā ikdienā un skaidri un gaiši komentētu notiekošo ar to, kas uz mēles un sirds.
pieraksti veel klaat lieliem sarkaniem burtiem, ka nav iipassaa leksika speelei jaamaacas ;)
Foruma dzinējis: Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)