Kurbijkurne 
Kurbijkurne · Foruma noteikumi Palīdzība  ·  Meklēt  ·  Biedri  ·  Kalendārs
Kurbijkurne -> Grāmatas -> Filozofu akmens
Kopsavilkums
Uzmanību, tekstā atrodami spoileri – šis tomēr ir grāmatas kopsavilkums, nevis anotācija. ;)


Stāsts sākas Anglijā, Mazčīkstē, Dzīvžogu alejā numur četri, Vernona un Petūnijas Dērsliju un viņu izlutinātā dēla Dūdija mājā. Pie Dērslijiem dzīvo vēl kāds jauns zēns - Petūnijas māsas dēls Harijs Poters, bārenis ar rētu zibens formā uz pieres. Tieši pirms Harija vienpadsmitās dzimšanas dienas viņam sāk nākt noslēpumainas vēstules. Tad milzenis Hagrids iebrāžas viņa dzīvē ar dzimšanas dienas torti, uzaicinājumu iestāties Cūkkārpas Raganības un burvestību arodskolā (direktors: Baltuss Dumidors) un ziņām par to, ka Harijs ir ne vien burvis, bet arī populārākais bārenis burvju pasaulē.

Hagrids pavēsta, ka Harijs kļuvis par leģendu un ieguvis savu zibens formas rētu, kad izdzīvojis pēc spēcīgā tumšā burvja lorda Voldemorta uzbrukuma, bet kurš tomēr pirms desmit gadiem nogalinājis viņa vecākus. Pēc neveiksmīgā nogalināšanas mēģinājuma lords Voldemorts izgaisa, savu spēku zaudējis. Hagrids aizved Hariju no Dērsilijiem un iepazīstina ar burvju pasauli Diagonalejā, ielā, kas pārpildīta ar burvjiem un paslēpta vientiešu (maģijas nepratēju) acīm. Harijs uzzina, ka vecāki viņam atstājuši veselu bagātību burvju zeltā dziļi Gringotu burvju bankas kambaros, no kuriem Hagrids izņem arī kādu slepenu paciņu. Kad nopirkts skolas tērps, grāmatas un pašam savs burvju zizlis, Harijs ir gatavs kāpt Cūkkārpas ekspresī, kurš atiet no platformas deviņi un trīs ceturtdaļas Kingskrosas dzelzceļa stacijā un aizved viņu tieši uz Cūkkārpu.

Drīz pēc tam, kad Harijs ierodas, Šķirmice viņu iešķiro Grifidora tornī (ko vada pārvērtību profesore Minerva Maksūra) kopā ar viņa jaunajiem paziņām Ronu Vīzliju un Hermioni Grendžeru. Harija ienaidnieks Drako Malfojs tiek iešķirtots Slīdenī, tornī, kurā bijis arī Voldemorts un kura vadītājs ir draudīga paskata mikstūru profesors Severuss Strups.

Harijs citiem burtiski aizlido priekšā - kad sākas stundas, atklājas viņa dabas dotais talants lidošanā ar slotu. Viņš apgūst kalambola, futbolam līdzīgas augstu gaisā notiekošas spēles, noteikumus un kļūst par simt gados jaunāko meklētāju, kāds bijis Grifidora komandai. Malfojs izaicina Hariju uz dueli, bet, kad Harijs ar biedriem ierodas, Malfoja vietā viņi uzskrien ļaunam trīsgalvu sunim, kas stāv sardzē uz lūkas. Bet viņi var tikai minēt, ko tas sargā un kāpēc. Neilgi pēc tam Harijs un Rons izglābj Hermioni no ļauna kalnu troļļa uzbrukuma un viņi visi kļūst par tuviem draugiem.

Ziemassvētkus Harijs gandrīz viens pavada Cūkkārpā, ko viņš dara daudz labprātāk nekā atgrieztos pie Dērslijiem. Viņš uziet Sagli spoguli, kurš rāda cilvēka, kas uz to skatās, dziļākās ilgas, un redz savus vecākus un ģimeni. Viņš saņem arī Paslēpni - dāvanu, kas nākotnē vēl labi noderēs - piemēram, lai visai drīz slepeni izvestu nelegālu pūķi, ko Hagrids laimējis kāršu spēlē. Par spīti Paslēpnim, Harijs un Hermione šajā pasākumā tiek pieķerti līdz ar viņu draugu Nevilu Lēniņu. Par sodu viņiem kopā ar Hagridu jādodas dziļi Aizliegtajā mežā, lai atrastu ievainotu vienradzi. Harijs atrod kādu apmetnī maskējušos ķermeni, kas kāri dzer vienradža asinis. Kāds kentaurs viņam paskaidro, ka apmetnī slēpies neviens cits kā Voldemorts, mēģinot saglabāt sava gara eksistenci.

Harijs, Rons un Hermione jau ir atklājuši, ka trīsgalvainais suns sargā leģendāro Filozofu akmeni, ko Hagrids aiznesis no Gringotiem uz Cūkkārpu un kas var dāvāt tā īpašniekam nemirstību. Tad pilnīgi loģiski šķiet, ka persona, kas cenšas Filozofu akmeni nozagt, ir lords Voldemorts. Harijs, Rons un Hermione uzzina, ka Hagrids svešiniekam ir izstāstījis, kā tikt garām sunim, un saprot, ka viņiem jārīkojas uzreiz, lai akmeni aizsargātu. Liekot lietā visas savas prasmes, tai skaitā Rona šaha spēles meistarību, Harija lidošanas talantu un Hermiones maģiskās gudrības, Harijs nokļūst bez draugiem viens pret vienu ar... Profesoru Drebeli, aizsardzības pret tumšajām zintīm skolotāju.

Drebelis paskaidro, ka akmens atrašanas atslēga gulst Sagli spogulī. Harijs ieskatās spogulī un nodomā, ka tas, ko viņš vēlas visvairāk, ir iegūt akmeni, pirms tas izdodas Drebelim, un brīnumainā kārtā tas materializējas viņa kabatā. Harijs samelo Drebelim par to, ko redz spogulī, bet ļauna balss šņāc, ka viņš melo. Drebelis attin savu turbānu, atklādams Voldemorta seju savā pakausī. Voldemorts pavēl Drebelim Hariju nogalināt, bet Drebelis to nespēj un Harijs krīt bezsamaņā. Lords Voldemorts atkal pazūd. Kad Harijs pamostas, direktors Dumidors paskaidro, ka tas pats spēks, kas Hariju pasargāja kā mazuli - viņa mātes mīlestība - pasargāja viņu vēlreiz, jo kaut kam tik ļaunam kā Voldemorts bija sāpīgi pieskarties kaut kam, kurā palikušas tik gaišas pēdas. Visbeidzot, gada beigu mielastā Dumidors piešķir Ronam, Hermionei, Harijam un Nevilam pietiekami daudz papildus punktu, ka skolas kausu iegūst Grifidors, pabeidzot uzvarām vainagoto un brīnišķīgo pirmo gadu.


Kopsavilkums tulkots no šī Scholastic oriģinālraksta angļu valodā.

Šī lapa pēdējoreiz atjaunināta 2005. g. 7. jūlijā.