Nu tad tā - es pieteicos uzrakstīt nelielu kopsavilkumu par istariem un te nu tas ir. Par šīm būtnēm jau, protams, varētu rakstīt vēl un vēl, bet te nu ir pamats uz kura bāzes attīstīties...
Istari
Kas ir Istari?
Pašos iesākumos, pirms Pasaule vēl bija radīta, Eru, saukts arī par Iluvatoru, izveidoju grupiņu dažādas varenības garu Ainurus.
Katram no Ainuriem Eru deva mazumiņu sev piemītošo zināšanu un īpašību. Šeit izņēmums bija Melkors, kam Eru iedeva mazumiņu no visa kā, izveidojot to par pašu varenāko Ainuru.
Pavisam drīz Aunuri tika sasaukti kopā, un tika radīta Ainuru mūzika masveidīga dziedāšana. Šajās dziesmās Eru ielika savu pasaules vīziju, pasaules redzējumu, un tā, caur Ainuru dziesmām tapa šī pasaule.
Pēc pasaules rašanās daudzi Ainuri izjuta vēlmi doties uz šo skaisto vietu un Eru to atļāva. Šie Ainuri tika nosaukti par Valariem un Maiariem, pārējie palika dzīvot (eksistēt) ārpus laika robežām. Ainuri, kas pameta ārpus laika telpu, vairs nevarēja tur atgriesties.
Par Valariem tika nosaukti spēcīgākie no Ainuriem, kas apmetās uz dzīvi jaunizveidotajā pasaulē, bet par Maiariem mazāk spēcīgie. Katram Valaram bija piesaistīti vairāki Maiari, un varētu teikt, ka Maiari bija Valaru palīgi.
Istari (tulkojumā gudrie) jeb burvji arī bija Maiari.
Kāpēc Istari tika sūtīti uz Viduszemi un kas viņus sūtīja?
Laiks gāja, Viduszemē notika dažādi kari un kaujas, kādā milzīgā kaujā tika sakauts un padzīts pats ļaunuma iemiesojums Melkors, bet Saurons, kas tajā laikā bija Melkora leitnants, paslēpās un nogaidīja. Vēlāk Saurons turpināja savas ļaundarības, līdz tika sakauts un zaudēja savus spēkus (Isildurs nocirta viņam pirkstu ar gredzenu). Tomēr nosacītais miers nebija ilgs. Pavisam drīz Saurons sāka atjaunot savu varenību, un sāka pulcēt jaunus karapūļus un centās atjaunot bijušo ļauno spēku varenību.
Valari to pamanīja un nolēma rīkoties. Vēlvienā cīņā viņi piedalīties nevēlējās, tomēr bija norūpējušies par Viduszemes brīvo tautu likteni, tādēļ tika sasaukta Valaru apspriede.
Nav īsti skaidrs, kas šo apspriedi sasauca un vai tā bija Valaru iniciatīva vai varbūt Eru tā izlēma, tomēr apspriede notika. Tika izlemts, ka vajag uz Viduszemi sūtīt grupiņu Maiaru, kas palīdzētu turienes tautām cīņā pret Surona atgriešanos. Šiem Maiariem bija jādodas turp ietērptiem vecu vīru izskatā un nevis pašiem jādodas cīņā, bet gan jāpārliecina cīnīties Viduszemes tautas.
Šāds uzdevums nebija viegls pat Maiaram un bija jābūt ar lielu drošsirdību apveltītam, lai piekristu doties šajā uzdevumā. Tā nu Valaru vadonis Manwe jautāja: kurš ies?. Tikai divi maiari panāca uz priekšu Sarumans un Alatars vienīgie divi drosmīgie (vai varbūt pārgalvīgie), kas nebijās uzdevuma. Tad Manwe paskatījās uz Gendalfu un jautāja kāpēc viņš negrib iet, un Gendalfs atteica, ka viņš esot par vāju tādam uzdevumam, un ka viņam esot bail no Saurona. Manwe tik noteica, ka tas ir jo labāk un pavēlēja Gendalfam piedalīties. Tālāk ir minēts, ka vēl tika paņemti maiari Polondo un Radagasts.
Tā nu šie 5 istari tika nosūtīti uz Viduszemes ziemeļ-rietumu daļu, bet, kā Tolkīns vēlāk minējis, šie nebija vienīgie istari, kas devās ceļā, jo tika nosūtīti vēl (nezināms skaits) uz citām Viduszemes daļām.
Tolkīns ir vairākkārt mainījis domas par to kādā kārtībā šie 5 istari ieradās Viduszemē vai tie ieradās kopā, vai pa vienam. Tomēr skaidrs ir tas, ka tas notika III ēras 1000 gadā un viņi ieradās tērpušies vecu vīru izskatā un bija kā noslēpumaini radījumi apkārtējām tautām. Kā Tolkīns raksta vien Kirdans un varbūt Elronds un Galadriela zināja, kad šīs būtnes ieradās, un domājams arī zināja (vai nojauta) par viņu uzdevumu.
Istaru liktenis Viduszemē.
Tā nu Istari izklīda pa Viduszemi, vācot dažāda veida informāciju un pētot šejienes parašas. Viņi nezināja, kad un kur Saurons varētu parādīties, tāpēc klejoja viss apkārt
Gendalfs pārsvarā uzturējās ziemeļu reģionā, Rivendellas un Hobitonas (Tuntmales) tuvumā, kamēr Sarumans vairāk pievērsās Gondoras un Rohānas apkārtnes pētīšanai, bet Radagasts devās uz Mirkwoodu (Drūmmežu). Polondo un Alatars (saukti par zilajiem burvjiem) devās tālu uz austrumiem un nekad vairs neatgriezās nav zināms, kas ar viņiem notika, tomēr Tolkīns pauž cerību, ka abi visai ievērojami ietekmēja Saurona pazudināšanu, atturot austrumu tautas no masveidīgas pievienošanās Saurona spēkiem.
Pēc Tolkīna domām, vien Gendalfs izpildīja sev uzticēto pienākumu. Pārējie izgāzās.
Izmantotā literatūra
Unfinished Tales
Silmarillion
Tolkien`s letters
LOTR
p.s. es vēlētos dzirdēt jūsu komentārus par šo manu kopsavilkumu un varat jautāt par iespējamām neskaidrībām...
Tā. Man būtu sekojošs koments un , lūdzu, neapēdiet mani, ja kāds tāds jau kaut kur ir bijis.
Pastāv versija, ka zināmu Istaru daļu Tolkīns, būdams, katolis ir zināmā mērā nošpikojis no RKB svētajiiem. Sevišķi tiek uzsvērts, protams, Radagast the Brown, kura brūnā krāsa un draudzība ar putniem un zvēriem atsauc atmiņā Sv Asīzes Franci. Gendalfu reizēm pielīdzina kādam no apustuļiem, arī pašam JC ( atceramies nāvi un augšāmcelšanos, btw, šai ziņā ļoti iezīmīga ir filmas epizode, kur Gendalfs krīt aizā, iesaku noskatīties lēnām), Sarumanu, protams, Jūdam, vai arī Luciferam. Ar visu viņa kāri pēc varas un cetieniem bīdīt notikumus sev izdevīgā virzienā.
Galu galā, arī svētie ir būtnes, kas nepieder vienai pasaulei vien...
Tā ir tikai versija, protams.
Ir skaidri zināms, ka Tolkīns izmantoja gan Bībeli, gan Skandināvu mitoloģiju, gan Sengrieķu mitoloģiju, gan arī citas lietas rakstot GP, tomēr par to kuram katrs no tēliem ir līdzīgs... es tiešām nezinu...
Nu kaut vai par Gendalfu - es tev varu iedot trīs līdzvērtīgas versijas par to, kam visvairāk līdzinās Gendalfs - 1) JC 2) Merlins 3) Odins - nu tagad ej nu sazini kura ir īstā... (varbūt neviena). Pats Tolkīns nav šo apstākli atklājis, tāpēc visas diskusijas šajā sakarā būtu vien spekulācija...
Protams, Tolkīnam pajautāt vairs nevar, bet var apokopot pierādījumus, vismaz no kura ( un es tev piekrītu, ka pazīmes ir no visiem) šķiet, tēlā ir visvairāk, tātad kurš aspekts prevalē.
Tur es tev pilnīgi piekrītu...
Zini ko? - Šī, manuprāt, nav īsti piemērota vieta, lai diskutētu par Gendalfa līdzībām ar citiem tēliem, tādēļ es iesaku uztaisīt jaunu pavedienu par šo tēmu... *skrien taisīt*
p.s. lūdzu nekādus vairs komentārus par Gendalfa vai citu istaru līdzībām ar mitoloģiskiem tēliem šajā diskusijā !!! Paldies...
Weel sho to wareetu piebilst...
Katram Istari bija sawa kraasa- Gandalfs-peleekaa(weelaak baltaa), Sarumans baltaa, Radagasts-brunaa, Allatars un Pallando-zilaa. Weel winji wisi bija kaada Valara kalpiibaa (jeb aizbildnieciibaa), Sarumans bija Aule maiars (Saurons arii naaca no Aule ljaudiim) , Gandalfs- Manwe maiars, bet winsh daudz laika pawadiija Nienoras maajaa, kur winsh iemaacijaas zheelumu un piedoshanu. Radagasts bija Yawannas maiars, bet Allatars un Pallando bija Ulmo maiari (wai arii Oromee, es iisti neatceros).
Par Radagastu... Radagasts noweersaas no sawa primaaraa uzdewuma, bet winsh arii nepaargaaja ljaunuma pusee,taa kaa pilniigi winsh neizkrita.
Allatars un Pallando tika suutiitik uz Middle-earth ar uzdewumu paliidzeet austrumiem, un tiem cilweekiem austrumos, kas dumpojaas un nepakljaawaas Sauronam. Winjiem tika doti waardi Moriehtars un Romestaamo-Darkslayer un Easthelper.
Erasmus - patiesi laba piebilde...
Es tikai vēl gribētu papildināt... Alatars un Palando bija Orome maiari un es atradu visai labu citātu, kas izskaidro kāpēc tieši abi zilie burvji bija tie, kas devās uz austrumiem...
šitas kopsqailkums ira baigi labs
visu cieņu tev
uzzinaaju daduzko jaunu.
a kaadi tieshi valari bija? un kadi miarei bija vinjiem piesaistiiti?
pilnīgi lieka informācija, bet pameklēju un kaut ko atradu
Eeonwe- Manvē vēstnesis
Ilmaree- Elebereth istabene
Osee- Ulmo kalps
Uinena- Osee sieva
Salmars- Vala Ulmo palīgs
Ulmo- valars- jūrs karalis
Saurons- melkora (nu Nulukks rakstīja) leitnands
Meliana-maiaru meitene... pat nezinu ar ko izcēlās, bet kādu lpp par viņu var Pierakstīt...
Arien- fire-spirit
Olōrins- Gendalfs
Tilion- kaut ko ar mēnesi darija (neiebraucu)
ja pareizi atceros Arien velaak kluva par Sauli, un Tilion par Meenesi, it kaa shie celoja pa debesiim no Austrumiem uz Rietumiem.
Erasmus, tev pilnīga taisnība! Arien tiešām kļuva par sauli, bet Tilion par mēnesi...
Bet nu es varētu pacensties īsumā apstātīt kas un kā notika...
Tiek uzskatīts, ka Arien bija sieviešu dzimtas maiars, kas iesākumā kalpoja Vanai. Arī viņa, tāpat kā balrogi, bija uguns gars, tomēr ar to atšķirību, ka Melkoram tā arī neizdevās šo pārvilināt savā klausībā. Arien nebaidījās no karstuma un tas nevarēja ievainot viņu. Droši vien tieši tas bija galvenais iemesls, kāpēc Valari izvēlējās viņu par saules (Telperiona augļa Anar) "stūrētāju"...
Tilions, saukts arī par Ilinsor, allaž tika uzskatīts par varenu starp Valariem un Maiariem. Viņš, tāpat kā Arien, bija maiars (vīriešu dzimtas). Iesākumā Tilions kalpoja pie Orome un medīja kopā ar viņu. Tilions ļoti bieži mēdza doties uz Lorienu un atpūsties tur Telperiona pavēnī un gaismā un varētu teikt, ka tieši tad viņš arī iemīlējās šai kokā un vēlāk lūdza, lai atļauj šim kļūt par mēness (Telperiona zieda Isil) "stūrētāju"...
Par šiem notikumiem varat daudz lasīt Silmarillion-ā:
Vēl tikai gribēju piebilst, ka Eeonwe un Ilmaree bija Manwe un Vardas bērni, vismaz agrajās Tolkīna piezīmēs. Un Eonwe bija ne tikai Manwe vēstnesis, bet arī karotājs un skolotājs.
Un Meliana izcēlās ar skaistumu un lakstīgalām
Elf - savos agrīnajos tekstos Tolkīns patiesi rakstīja, Valariem esot bijuši bērni. Tolkīns rakstīja, piemēram, ka Fionwe bija vecākais Manwes un Vardas bērns, tāpat kā Erinte bija viņu meita... Tomēr Tolkīns savas domas ātri mainīja.. viņš pārdēvēja Fionwe par Eonwe un nosauca to par "Manwe`s herald", bet ne vairs par dēlu... Tāpat arī Erinte pārtapa par Ilmare - "the handmaiden of Varda"...
Līdzīgi ir at Gothmogu (Kosomot), balrogu vadoni... Agrīnajos tekstos Tolkīns rakstīja, ka Gothmogs bija Melkora un Ulbandi (viņa bija sieviešu dzimtas ogrs) dēls.. tomēr ļoti drīz Tolkīns to pārdomāja..
Tā kā Tolkīna beidzamais viedoklis par šo tēmu bija - Valariem bērnu nav!!!
Labi, jau labi, es jau gadīju, kad tu parādīsies Es tikai palasījos interesantas lietas, dažas ticamas, dažas nē un tas, ka pastāv šāda saistība starp Varda, Manwe, Eonwe un Ilmare bija viena no tām. Tātad, jāskaita pie daļēji nepareizajām.
Tas protams ir baigi labi, ka esi kjeeries pie Sillmarillion tulkoshanas, Nuluk, tomeer var redzeet, ka neesi nevienu aci iemetis appendixaa E!
Ir viena lieta visi shie iipashvaardi pakljaujas Tolkiina izdomaatajai valodai quenya. Tie ir visi vietvaardi tajaa lielajaa kartee, visi elfu un dieviibu vaardi utt....
Un tur arii saakas probleemas visiem tulkotaajiem, jo visi dieviibu vaardi, Istar, Ainur, Mayar, Valar ir daudzskaitlii. Tas noziimee, ka vinji ir rakstiiti ar daudzskaitlja galotni R, kas vienskaitlii vienkaarshi pazuud. Taatad tie vaardi vienskaitlii skan shaadi: Ista, Ainu, Vala, Maya varbuut smiekliigi bet taa tas ir. Tas noziimee to, ka latviski tulkojot shos vaardus, tie noteikti nebuus Istaars, Ainurs, Valaars un Majaars... tie driizaak buus netulkojami iipashvaardi Ista, Vala un Ainu vareetu palikt taapat, bet vaardu Maya vareetu pat pielaagot latvieshu valodai kaa Maija ( ) un daudzskaitlii taatad Maijas, Valas, Istas un Ainu (Ainas tomeer buutu paaraak izvarots vaards)...
Nu tas ir tiiri no quenyas un latvieshu valodas gramatikas viedoklja, jo pagaidaam visaa juusu textaa ir dubultais daudzskaitlis radies Ainuri, Majaari, Valaari un Istaari...
Tas viss neattiecas uz personvaardiem kaa Isildur, Melkor (kaut gan arii par sho veel striidas, jo Melko kaut ko sliktu patiesi noziimee kaa vaards... ) utt. vieniigi uz apziimeejumiem/tituliem/iniciaacijas liimenjiem/dievibu nosaukumiem...
Atziistu, ka shie vaardi pareizi rakstiiti izskataas smiekliigi, bet neko dariit... ja gribas TULKOT, tad patieshaam TULKOJAM. Internetaa var dabuut quenyas tutorialjus un pavisam aatri iemaaciities pamatlietas, kas vajadziigas shaadam darbam
taa kaa tas viss ir ljoti sarezhgjiits un sapinjkjereets no valodas viedoklja.... tur patiesi ir jaasaseezhas pie apaljaa galda un jaanjem talkaa appendix E un veel citi papiru kalni, kas vareetu paliidzet sho visu paarnest uz latvieshu valodu PAREIZI.
keep up the good work!
Inx - paldies par ieteikumiem, bet nezinu vai ņemšu tos vērā...
Redzi, pirmām kārtām es nenodarbojos ar tulkošanu, bet radīju kopsavilkumu, kura pamatā, starp citu, ir nevis Silmarillion, bet "Unfinished Tales" un Tolkīna vēstules...
Otra lieta - visus vietvārdus un personvārdus rakstīju tā, lai pēc iespējas lielāka tautas daļa tos saprastu.. Tāds jau bija mans mērķis - radīt kopsavilkumu, kur cilvēku varētu iepazīties ar visu kas un kā..
Bet principā jau tava doma ir pareiza! Par to es neko nesaku..
Mnjaa.... nu es mineeju Silmarillion tapeec, ka par Eru/Iluvataru un pasaules saakumu bija rakstiits arii tur... taas veestules gan es neesu peetiijis nemaz nepaarzinu...
bet nu kaadreiz jau vareetu saseesties pie apaljaa galda.... un varbuut pat izbiidiit to LOTR pielikumu graamatu liidz izdoshanai kaadaa izdevnieciibaa...
Visi Tolkīna fani, lūdzu sarosieties!!! Istaru pavediens brēktin brēc pēc papildinājuma... Man ienāca prātā, ka ir kāda visnotaļ svarīga lieta, kas pilnīgi un galīgi vēl nav skaidra, bet tā to atstāt vienkārši būtu necieņa..
Tātad, jautājums: Cik daudz istaru tad īsti tika sūtīts uz Viduszemi? 5 vai vairāk?
*nesteidzieties atbildēt pārāk ātri.. jautājums nebūt nav vienkāršs..
Vispirms tu paziņo, ka pavediens "brēc pēc papildinājuma", bet tad pasaki, ka steigties jau nav kur
Vispār kaut kāda saistība ar maģisko ciparu 5 man atmiņā figurē, bet ja jau tu tā saki, tad tur noteikti ir kāds āķis un vajadzēs padomāt kārtīgāk. Bet pats jau tu pateici priekšā šo to:
Lieta tāda, ka, šķiet, esmu atradis vienu lielu jo lielu pretrunu... 3 avoti - Unfinished Tales, Lord of the Rings + Appendixes un The Hobbit runā viens otram pretī... :blink: Es jūtos samulsis un cenšos tagad konkretizēt kāda tad ir patiesība.. - ieradās 5 vai vairāk istari?
Hmmm.. man vispirms šis tas jāpaskatās, bet nu man domāt, ka bija vairāk..tikai tas, kāpēc nu kurš ieradās Viduszemē bija atšķirīgs.
Protams, ka varu
Visupirms ir kāds lielisks citāts Unfinished Tales ietvaros, kas apgalvo, ka ir vairāk par 5 istariem...
Hobita citāts ir diezgan vienkārši interpretējams...
Hobits ir rakstīts no Bilbo viedokļa. Ir zināms, ka "White Council" pilnīgi noteikti bija arī Galadriela un Elronds - kas noteikti nav Istari, bet kas hobitu izpratnē ir "wizards - masters of lore and good magic".
Pie tam, vismaz Galadrielu arī rūķi dēvēja par "witch" -tā kā...
Nevar likt vienādības zīmi starp "Istar" un "wizard" visos gadījumos - it īpaši ja runa iet par "Hobitu".
Unfinished Tales citāti gan abi ir lieliski pretrunīgi... Vienīgais ko varu teikt - kā ir ar vārda "Order" lietojumu Unfinished Tales vispār?
Vai tas vienmēr ir analogs latviešu "ordenis"/ "brālība"/(kaut kāda organizācija), jeb tas ir lietojams arī kā "šķira"? (angļu valodā principā laikam ir iespējami abi varianti).
Otra problēma ar pirmo citātu - Vai tad Zilie burvji devās uz Viduszemes Ziemeļiem? Pat Sarumans un Radagasts Ziemeļos īpaši neuzturējās (kaut gan, ja nekļūdos, vismaz ieradās viņi caur Sirmostu).
Nimue,
Es nolēmu, ka vissprātīgākais būtu uzrakstīt divas versijas par visu šo.. un tad nu spriediet paši, kura no versijām ir tā pareizā... The Hobbit šai pētījumā nolēmu neizmantot divu iemeslu dēļ - tas sarakstīts stipri pirms LotR un tas rakstīts tīri no Bilbo viedokļa.. un kritiskais citāts, kas parādās šai grāmatā ir konkrēti tikai un vienīgi Bilbo domas..
1. versija - Viduszemē ieradās vairāk par 5 istariem!
*Darbā Unfinished Tales Tolkīns skaidri un gaiši uzraksta, ka bija vairāk par 5 istariem (to skaits bija nezināms), no kuriem galvenie 5 (the chiefs) devās uz Viduszemes ziemeļiem. Šie 5 bija Sarumans, Gendalfs, Radagasts + 2 zilie burvji.
*Tas, ka turpmāk darbā Unfinished Tales nav pieminēts, ka būtu vairāk par 5 istariem NAV prerunā ar pirmo citātu, kas saka, ka bija vairāk! Pastāv iespēja, ka Tolkīns turpmāk izvēlējies runāt par šiem te galvenajiem pieciem un par pārējiem nemaz nav uztraucies.. Pie tam, ir vēl kāds Unfinished Tales citāts, kas nešķiet nemaz tik viennozīmīgs -
Wilt though learn the lore that long was seceret
of the five that came from a far country?
Only one returned. Others never again
(UT, The Istari)
Redzie, šo citātu var skaidrot dažādi un šajā teorijā iederās šāds skaidrojums: -- atņemiet no dotā teksta pēdējo teikumu (kurš šķiet visai nepamatoti piesprausts un bez jēgas) un kas mums paliek? Paliek lūk kas -
Wilt though learn the lore that long was seceret
of the five that came from a far country?
Only one returned.
(UT, The Istari)
- tiek skaidri un gaiši pateikts, ka tikai viens atgriezās! Kapēc Tolkīnam vēl likt klāt rindiņu others never again?? Tā taču ir rindiņas, kas neko jaunu nepasaka!!! Bet atbilde ir vienkārša.. ar others never again Tolkīns runāja par šiem te pārējiem, kas nav 5 galvenie..
*Vēstulē, kur Tolkīns stāsta par 5 istariem, viņš runā vinkārši par Gredzenu Pavēlniekā pieminētajiem 5 galvenajiem, nemaz neatsaucoties uz to, ka faktiski nosūtīja vairāk..
*Sarumans norāda, ka kopā bija 5 istari, tomēr lieta tāda, ka ļoti iespējams, ka viņš pats (un neviens no 5 galvenajiem) nemaz nezināja par citu istaru nosūtīšanu! Tas izskaidrotu arī faktu, kāpēc savā rakstā par istaru izvēlēšanos Tolkīns raksta tikai par pieciem.. - 5 galvenie un pērējie tika izvēlēti atsevišķi..
2. versija - Viduszemē ieradās 5 istari, ne vairāk un ne mazāk!
*Daudz reizes, ne vienu reizi vien, darbā Unfinished Tales parādās informācija par konkrēti 5 istariem!!! Visos aprakstos, visos dzejoļos Tolkīns runājis par pieciem. Tāpēc nav pamata uzskatīt, ka bija vairāk! Šis te vienīgais citāts, kas apgalvo, ka bija vairāk ir jāuzskata par nepatiesu, par Tolkīna agrīno versiju istaru sakarā, kuru viņš laika gaitā mainījis.. un dzēsis no kopējā konteksta!
*Kritiskais dzejolis, kas IT KĀ varētu runāt par labu 'bija vairāk par 5' versijai patiesībā skaidri un gaiši norāda, ka bija tieši 5 istari! Šī te pēdējā rindiņa 'others never again' pievienota tādēļ, lai pastiprinātu faktu, ka Gendalfs bija vienīgais, kurš atgriezās, kamēr pārējie 4 to neizdarīja..
*Savā vēstulē autors skaidri un gaiši pasaka, ka bija 5 istari
*Sarumans runā tieši par 5 istariem.. naivi būtu domāt, ka tik gudra un izglītota būtne nezinātu cik istari tika sūtīti uz Viduszemi..
..tad nu domājiet labie ļaudis.. kura no versijām tad ir tā pareizā..
Istari taču bija ordenis, kurā ietilpa tikai Gandalf, Radagast un Saruman
Tādā gadījumā kurš var noteikt cik Maiar atklīda līdz viduszemei, bet nestājās sakaros ar istariem?
vēl jau bija arī divi Blue Wizards, Allatars un Pallando. Bet šie pieci itkā bija pirmie (ja pieņemam 1.versiju).
Yepp, Grim, Erasmus pilnīga taisnība - par 5 Istari ir skaidri un gaiši zināms. Bet par 3 ir zināms visvairāk..par diviem - Alatar un Pallando - Tolkīns arī neko daudz nav patiecis.
Pamēģināšu izteikties 1. versijas sakarā.
Atradu vienu interesantu lietu:
Elf, labs raksts! Uzslavas tev no manis!
Ja Elf teiktais par burju ierašanos izrādītos patiesība, mēs būtu atrisinājuši šo te jautājumu un pilnīgi un galīgi secinājuši, ka kopā bija vairāk par 5 istariem.. bet tas viss nav tik vienkārši..
Es nolēmu šobrīd uzņemties oponenta lomu ikvienam viedoklim, kas izskanēs, tādējādi cenšoties izvairīties no nepamanītiem apstākļiem, kas varētu ietekmēt īstās patiesības atrašanu..
Tātad, mums ir Elf argumenti, kas itkā apstiprina pirmo versiju un apgāž otro.. Es centīšos parādīt, ka šie argumenti ļoti iespējams nemaz nav tik stipri un neapgāžami kā sākumā šķiet..
1.Arguments:
Uz kādas papīra lapas 1968.gadā Tolkīns ar zīmuli ir uzrakstījis nelielu rakstu par istaru ierašanos Viduszemē. Šai rakstā autors apgalvo, ka Zielie burvji ieradušies ātrāk. Tai pašā laikā 1973.gadā pabeigtais (cik nu daudz autors paspēja pirms nāves) Silmarillion stāsta par Gendalfu, Sarumanu, Radagastu un pārējiem, turklāt uzsverot, ka Sarumans no šiem te visiem ieradās pats pirmais! Apkopojot abus avotus, Elf secina, ka ja jau zilie burvji ieradās pirms Sarumana, bet Sarumans bija ātrāk par pārējiem, tad loģiski, ka šie pārējie nav zilie burvji, bet kādi citi istari!
Atspēkojums
Silmarillion ir Kristofera rediģēts darbs un bieži vien nesatur Tolkīna galējo viedokli dažādos jautājumos. Šis darbs nekad netika pabeigts un lasītājiem nācās paļauties uz Kristofera godaprātu un rakstnieka dotībām un cerēt, ka darbs tiks uzrakstīts pē iespējas labāk. Tātad, Kristofers atrada šo te pusizdzisušo manuskriptu, tomēr nolēma to nepublicēt - viņš neievietoja to ne Silmarillion-ā, ne Unfinished Tales, atstādams abos šais darbos Tolkīna agrīno versiju..
Tātad, pat savā vēstulē Tolkīns runā par other two wizards, kas, šķiet, visai labi iet kopā ar Silmarillion-ā rakstīto par šiem te pārējiem... Sākotnēji Tolkīns domāja, ka zielie burvji ieradās pēc Sarumana un tā tas arī ir attēlots Silmarillion-ā! Doma, ka zilie burvji ieradās agrāk Tolkīnam prātā ienāca daudz vēlāk un Silmarillion-ā netika iekļauta! Tātad Silmarillion-ā ar vārdu pārējie jāsaprot divi zilie burvji, kas patiesi pēc tā laika uzskatiem ieradās pēc Sarumana!
2. Arguments:
Ir teikts, ka galvenie 5 istari devās uz Viduszemes ziemeļiem, pārējie kaut kur citur. Un atkal tiek izmantots Silmarillion citāts, kas saka, ka pārējie devās uz austrumiem nevis ziemeļiem. Tātad šie te pārējie ir kaut kas cits nevis zilie burvji! (zilie burvji devās uz ziemeļiem, pārējie uz austrumiem)
Atspēkojums
1) Otrā teorija paredz, ka citāts, kas stāsta, ka 5 ieradās Viduszemes ziemeļos, bet pārējie kaut kur citur ir nepareizs un ka tam jātiek svītrotam no kopējā konteksta!
2) Tātad, padomāsim vai tiešām šie te pārējie ir kaut kas cits nevis zilie burji? Vai tiešām te ir kāda pretruna?
Citātu, kas runāja par ziemeļiem un citām vietām mēs jau atmetām! Kas paliek? Paliek lielisks citāts grāmatā Unfinished Tales, kas stāsta par Zilo burvju ierašanos - "...But there were others, two dressed in sea-blue...of the Blue little was known in the west [of Middle-earth], and they had no names save Ithryn Luin the Blue Wizards; for they traveled to the east with Curunír, but they never returned.." - Redziet, zilie burji ceļoja uz austrumiem!!! Un kas mums bija rakstīts Silmarillion-ā? Rakstīts bija, ka pārējie ceļoja uz austrumiem! Vai ir kāda pretruna? Nē, nav! Zilie burvji ir tie paši pārējie!
3. Arguments:
Sarumans runāja tikai par 5 istariem, jo zināja par Zilajiem burjiem + Radagastu + Gendalfu, bet nekā nezināja par kādiem citiem..
Atspēkojums
Pastāv divi varianti - vai nu Sarumans runāja par sevi, Gendalfu, Radagastu un 2 ZB un neko nezināja par pārējiem, vai arī par sevi, Gendalfu, Radagastu un pārējiem (kas tātad ir 2) un neko nezināja par ZB.. Apskatīsim katru iespēju atsevišķi -
1) Sarumans runāja par trio (Sarumans, Gendalfs, Radagasts) + 2 Zilajiem burvjiem. Bet tādā gadījumā Sarumans neko nezina par pārējiem.. Bet kā viņš var nezināt par pārējiem, ja reiz pat elfi par viņiem zin un ir sarakstījuši to savās vēstures annālēs AKA Silmarillionā? Eh? Atbilde vienkārša! Pārējie ir tie paši Zilie burvji un Sarumans arī par viņiem runā!
2) Sarumans runā par trio + pārējie un neko nezina par zilajiem burvjiem.. Tomēr Unfinished Tales taču skaidri un gaiši uzraksta, ka Sarumans ceļoja kopā ar abiem Zilajiem burvjiem!
Labi, varam pieņemt, ka šie citāti ir nepareizi un Sarumans nekur kopā ar tiem neceļoja.. (absurdi tā pieņemt, bet nu pieņemsim) un par patieso jāņem tas 1968.gada citāts, kas stāsta, ka zilie burvji ieradās pirms Sarumana, kas arī varētu būt par iemeslu kādēļ viņš par tiem nezina.. Tomēr te mēs atrodam kādu milzīgu pretrunu! Gredzenu Pavēlnieks ar visu Sarumana teikto ir publicēts 1954.gadā, kas nozīmē, ka mums par pamatu jāņem tai laikā pastāvošā versija. Sarumans runāja par 5 burvjiem laikā, kad vēl tāda versija par zilo burju ātrāku ierašanos nemaz neeksistēja! Viņš to pateica laikā, kad eksistēja versija par Sarumana ceļošanu kopā ar Zilajiem burvjiem! Tātad Sarumans varēja runāt tikai par tiem!!! Bet Sarumans zina arī Silmarillionā pieminētos pārējos.. bet ja jau kopā ir 5, tad pilnīgi skaidrs, ka Zilie burvji ir tie paši pārējie !!!
*ideja par pārējiem Valariem un to maiariem-istariem nav slikta.. Tomēr nav neviena pierādījuma, kas izveidotu tam visam kaut kādu pamatu..
Paldies. Te būs vēl šis tas, lai tev ir ko oponēt
1.
Jā, lielu daļu mums zināmo Tolkīna darbu, kas nonākuši līdz mums lasāmas grāmatas veidolā ir rediģējis Kristofers, bet vai tādēļ visas tās grāmatas būtu jāapšauba un jāapšauba jtajās esošā doma? Galu galā ne jau no zila gaisa Kristofers pārrakstījas Silmarillion beigu nodaļas.
Pie tam, Silmarillion citāts saka the others, tātad skaidri pasaka, ka vairāk, nekā 1, atstājot diezgan plašu vietu interpretācijai.
2.
Jā, šķiet, ka galā netiksim pirms nebūsim nonākuši skaidrībā ar hronoloģiju!
*Unfinished Tales eseja "Istari" - 1953.-1954.g (aptuveni)
*Sarumans stāsta, ka ir 5 burvji - 1954.g.
*180.vēstule - 1956.g.
*Nepublicētais citāts, kas maina ideju par istaru ierašanos - 1968.g.
*Silmarillion - 1973.g.
Tātad, viss notiek aptuveni šādi: Vispirms Tolkīns uzraksīja esju "Istari", kuru vēlējās iekļaut LotR sastāvā, tomēr vēlāk atmeta šo domu un atstāja eseju tādu, kāda tā ir - uzrakstītu uz pāris lapām, kuras Kristofers vēlāk savāca un publicēja darbā Unfinished Tales. Pats Tolkīns eseju dažādu iemeslu dēļ nolēma nepublicēt.
Aptuveni ap to pašu laiku tika sarakstīts LotR un 180.vēstule un izskatās, ka Tolkīna domas šeit visur bijušas vienādas.
Tad, daudz vēlāk, 1968. gadā (neilgi pirms nāves) autors pēkšņi savas domas maina un ātrā rokrakstā ar zīmuli uzskribelē uz lapiņas jaunus pavērsienus, jaunas idejas istaru sakarā! Kopējā ideja par istaru ierašanos un to mērķiem diezgan ievērojami mainās!
Tolkīns mirst 1973.gadā, tā arī nepabeidzis savu mūža darbu - Silmarillion.. Viņa dēls Kristofers apkopo to, kas ir sarakstīts, pieliek klāt nedaudz no citiem rakstiem (pēc konteksta) un darbu publicē. Par istariem runājot, Kristofers nolemj nelietot šo te 1968.gada citātu un atstāj visu pa vecam - tieši tā, kā Tolkīns iepriekš bij rakstījis!
Tātad, ko mēs varam secināt? Lai izpētītu istaru ierašanās nianses, mēs laikam gan nedrīkstam lietot šo te 1968.gada citātu! Elf pielietotā metode - Silmarillion analīze, ņemot par pamatu šo te citātu nav īsti pareiza, kopējais konteksts zūd! Tāpēc, manuprāt, mums jāturpina balstīties uz 50to gadu vidū pastāvošajām Tolkīna domām un uzskatiem!
Un tātad, skatīsimies atkal Elf argumentus..
1.argumentu mēs jau apskatījām, tā kā sāksim tūliņ ar otro (bet nu nummurēsim gan pēc kārtas)!
1.Arguments:
"...But there were others,[pause] two dressed in sea-blue... - tas nozīmē, ka bija citi, no kuriem divi bija Zilie burji, bet pārējie kaut kas cits..
Atspēkojums
Man ļoti jāatvainojas, bet šķiet, ka esmu sniedzis neprecīzu citātu, kas kardināli maina visu lietu.. Tātad patiesībā jābūt -
Pieņemu tavu hronoloģiju ar visām no tā izrietošajām sekām(mana citāta izsvītrošanu kā neatbilstošu). Bet tas par to citātu bija nežēlīgi..
Bet tas tik un tā nenozīmē, ka Bija tikai 5 un ne vairāk Istari.
Tas vai Sarumanam bija jāzina par citiem Istari ir vēl viens labs jautājums. Bet man tomēr liekas, ka viņš nezināja.
Nekur nav teikts, ka Istari pēc ierašanās Viduszemē bija jebkādi sakari ar Valariem vai citiem Maiar no Valinoras. Acīmredzot, nebija arī nekādu sakaru ar tiem 2 Istari, kas devās uz austrumiem. Vienīgais, kas spēja uzturēt kontaktus un operatīvi nodrošināt infromāciju bija Radagasts
Ja vēlāk, kad šie pieci jau bija 'iedzīvojušies', Viduszemē ieradās vēl citi Istari, kas devās tālāk uz austrumiem, ne Sarumans, ne Gendalfs, ne Radagasts to nevarēja zināt. Tātad, Sarumana teikto, ka viduszemē ir tikai 5 Istari, nevar uzskatīt kā pierādījumu.
Vāl viena doma no Unfinished Tales..njā, paļaujos uz pārrakstītu citātu..:
Elf, šķiet, ka līdz pilnīgai pirmās versijas pierādīšanai mums trūkst vairs tikai viena argumenta atspēkošana.. - Tolkīna vēstule..
Tā, šitas ir mazliet grūtāk jo nupat riskēju iebraukt dziļās auzās ar valodas izpratni un nav diez ko liels konteksts iedots. Es tomēr gribētu palūgt, lai tu ieliec vai kā citādi iedod man pilnu teikumu. Man vajag zināt, kas ir aiz tā komata. Tas varētu palīdzēt saprast ir tā vai nav kā es šobrīd domāju.
Protams, nekādu problēmu! Pilns citāts ir sāds:
My chief reason for talking so, is to say that, of course, all these things are more or less written. There is hardly any reference in The Lord of the Rings to things that do not actually exist on its own plane (of secondary or sub-creational reality): sc. have been written. The Silmarillion was offered for publication years ago, and turned down. Good may come of such blows. The Lord of the Rings was the result. (Letter #180)
Bet nu, lai nerastos vēl kādas šaubas, nosūtu tev pz ar visu 180.vēstuli!
Liels tev paldies!
Tātad, tomēr biju domājusi pareizajā virzienā. Viss, ko varu piedāvāt ir secinājumi pēc citāta izpētes, kas pierāda, ka pats citāts nav pierādījums Ir tikai 5 Istari teorijai. Bet visu pēc kārtas.
Atgādināšu, ka Tolkīns bieži vien nosauc 5 burvjus, bet cilvēki nereti mīl sašaurināt lietas un saukt tikai labi zināmo.
Jāatceras, ka Valar un Maiar pašiem savā starpā nebija vārdu, jo pēc tiem nebija vajadzības - tos piešķīra Elfi un Cilvēki. No tā var secināt, ka pārējie Istari, kas ieradās Viduszemē, par kuriem Elfiem nebija nekādu ziņu, mūsu uztverē bija bez vārda. Ne mēs, ne Elfi, nedz kāds cits nevar viņus nosaukt vārdos. Arī Tolkīns to nedarīja. Tā vietā viņš izvēlas lietot vispārīgo 'the others', kuros viņš nereti iekļauj arī Zilos Burvjus. Kāpēc arī Zilos Burvjus? Tāpēc, ka par viņiem nav daudz, ko teikt, un tomēr tos liek kopā ar slavenākajiem 3, jo par viņiem tomēr kaut kas konkrēts ir zināms.
Arī tevis dotais citāts Tolkīna vēstulē neapgalvo, ka bija tikai 5 Istari. Vēstule rakstīta krietni pirms Silmarillion izdošanas. Tolkīns vēstulē skaidri norāda, viņš vēl nav sarakstījis neko par Cats of Beruthial un Other two wizards, bet uz kuriem ir atsauces GP. Visām citā pieminētajām lietām un tēliem Tolkīnam jau bija pieraksti(kaut arī nepublicēti). Tajā GP vietā, kur Sarumans atsaucās uz 5 burvjiem, bija situācija, ka rakstnieka tēli jau zina kaut ko, ko īsti nezina pats rakstnieks.
Sarumans GP pieminēja 5 burvjus(bet kā jau teicu, to nevar uzskatīt par galēju pierādījumu(ja to vispār var uzskatīt par pierādījumu), un Tolkīns rakstīja vēstuli cilvēkam, kas lasījis GP. Ir vairāk kā iespējams, ka Tolkīns izskaidrojot, kurus tieši no Sarumana nosauktajiem pieciem viņš domā, lai nerastos pārpratumi. Nekur nav teikts, ka viņš pats uzskata, ka bija tikai 5 Istari.
Elf - Tolkīna vēstuļu ticamības apšaubīšana būtu galējā un sarežģītākā LOTR izpētes sastāvdaļa un tāpēc savus komentārus šajā lietā neizteikšu.. Ja kādam ir konkrēti pierādījumi, ka kāda no Tolkīna vēstulēm ir aplama vai tajā iztrūkst sava daļa patiesības, lūdzu prezentējiet tos man! Ja šādu pierādījumu nav, es uzskatīšu visas vēstules par neapšaubāmām!
Attiecīgi, apskatot istaru jautājumu šo te vēstuļu sakarā, neredzu nekādu pamatojumu Elf teiktajam, ka Tolkīns būtu slē```` daļu patiesības tikai tāpēc, lai lasītājs kaut ko labāk saprastu! Tieši otrādi, Tolkīns daudzkārt ir uzsvēris, ka, lai visu pareizi saprastu, cilvēkam ir jāiepazīstas ar visu kopumā, citu starpā arī jautājuma par istariem sakarā!
Tomēr, izanalizējot visus pierādījumus, kas mums ir, es neatradu nevienu loģisku argumentu, kas runātu pretī kritiskajam UT citātam par vairāk kā piecu istaru esamību! Tā vien šķiet, ka Tolkīns izvēlējies tālāk vienkārši nerunāt par citiem burvjiem un visas viņa atsauces par tieši 5 istariem nekādā ziņā nav pretrunā ar šo te citātu!
Pats pēdējais un grūtāk apstrīdamais pretarguments bija manis jau pieminētā 180.vēstule! Tomēr arī šeit viss nemaz nav tik sarežģīti. Šajā vēstulē Tolkīns skaidri atsaucās uz LOTR rakstīto, precīzāk - uz Sarumana teikto! Bet kā jau mēs noskaidrojām, nav nemaz tik neticami, ka Sarumans varētu nezināt par vairāk kā 5 esamību, ko apstiprina kaut vai tas, ka 5 tika izvēlēti atsevišķā sapulcē no pārējiem pieciem!
Tāpēc mans secinājums sakritīs ar Elf sacīto - Viduszemē bija vairāk par 5 istariem!
Varu piebilst to ,ka ir zinams kur palika Polondo un Alatars tie kopā ar Sarumanu devās uz tem Austrumiem un nopietni ietekmeja Austrumu ļaužu masveidīgu pievienošanos Sauronam. Stasta ,ka Sarumans vienīgasi atnāca no turienes un teica ,ka divi zilie maiari krituši viduszemes dēļ. Kad varēšu dabūšu citatu no Silmarilona tur tam jābūt rakstītam.
Hal - vari atrast šo citātu un vēl citus manos iepriekšējajos poustos.. Bet pie tevis teiktā vēloes vien piebilst to, ka nav nekur skaidri pateikts, vai zilie burvji miruši vei nē..
Hmm, tu nepiekrīti gandrīz nekam ko es saku, bet piekrīti kritērijam
Vispār ne ar vienu vārdu neesmu teikusi, ka viņš kaut ko būtu slē```` vai, Dies pasarg, ka viņa vēstulēs nav patiesības. My point was entirely different. Bet es to nevaru pareizi patiekt.
Elf - Nu pieņemsim, ka neesmu pareizi sapratis.. Lietas būtību tas nemaina! Viduszemē bija vairāk par 5 istariem un tas ir galvenais!
Būtu jau jauki uzzināt cik un kādi tie pārējie istari bija tas būtu ļoti interesanti. Un ja kas tad pēc manām domām Isri Mithrandir savu misiju pildija visslabāk un tapēc par nopelniem atgriezās. "Mithrandir refused the office, since he would have no ties and no allegiance, save to those who sent him, and he would abide in no place nor be subject to any summons. But Saruman now began to study the lore of the Rings of Power, their making and their history.
Now the Shadow grew ever greater, and the hearts of Elrond and Mithrandir darkened. Therefore on a time Mithrandir at great peril went again to Dol Guldur and the pits of the Sorcerer, and he discovered the truth of his fears, and escaped. And returning to Elrond he said:
True, alas, is our guess. This is not one of the Úlairi, as many have long supposed. It is Sauron himself who has taken shape again and now grows apace; and he is gathering again all the Rings to his hand; and he seeks ever for news of the One, and of the Heirs of Isildur, if they live still on earth.
And Elrond answered: In the hour that Isildur took the Ring and would not surrender it, this doom was wrought, that Sauron should return.
Yet the One was lost,' said Mithrandir, and while it still lies hid, we can master the Enemy, if we gather our strength and tarry not too long.'
Then the White Council was summoned; and Mithrandir urged them to swift deeds, but Curunír spoke against him, and counselled them to wait yet and to watch.
For I believe not, said he, that the One will ever be found again in Middle-earth. Into Anduin it fell, and long ago, I deem, it was rolled to the Sea. There it shall lie until the end, when all this world is broken and the deeps are removed.'
Therefore naught was done at that time, though Elrond's heart misgave him, and he said to Mithrandir:
'Nonetheless I forbode that the One will yet be found, and then war will arise again, and in that war this Age will be ended. Indeed in a second darkness it will end, unless some strange chance deliver us that my eyes cannot see.
'Many are the strange chances of fee world, said Mithrandir, 'and help oft shall come from the hands of the weak when the Wise falter.'
Thus the Wise were troubled, but none as yet perceived that Curunír had turned to dark thoughts and was already a traitor in heart: for he desired that he and no other should find the Great Ring, so that he might wield it himself and order all the world to his will. Too long he had studied the ways of. Sauron in hope to defeat him, and now he envied him as a rival rather than hated his works. And he deemed that the Ring, which was Sauron's, would seek for its master as he became manifest once more; but if he were driven out again, then it would lie hid. Therefore he was willing to play with peril and let Sauron be for a time, hoping by his craft to forestall both his friends and the Enemy, when the Ring should appear"
Hal, godīgi sakot, es nesaprotu, kāpēc tu pārdrukāji šito teksta gabalu. :blink: To, ka Gendalfs bija vienīgais, kurš savu misiju izpildīja un atgriezās Valinorā var lasīt iepriekšējos šī pavediena rakstos.
Kas attiecas uz "kas un cik?" - vairāk kā pieci, bet kas viņi bija(domājot krāsu, vārdu un uzdevumu), to precīzi pateikt nevar, var tikai izteikt minējumus un pieņēmumus.
Mjā, Hal, es arī īsti nesaprotu kāda tam garajam teksta blāķim jēga.. Citēt kaut ko ir laba lieta, tomēr tad vajag izvēlēties kādu konkrētu citātu, kas tieši un nepārprotami pamato kādu tavu domu.. Turklāt iesaku lietot [quote] tagus..
jep, tā vieglāk uztvert.
par skaitu tiešām nav zināms, vienīgi tas, ka bija vairāk par pieci, bet kādi bija pārējo uzdevumi, vārdi un krāsas varam tikai minēt..
Labi, ar skaitu tā kā būtu tikuši galā.. laiks pievērsties nāamajām neskaidrībām..
Tātad, nākamā ar istariem saistītā tēma: Kāda bija burvju krāsu nozīme? Ko tieši tā simbolizēja? Un vai krāsa bija tieši saistīta ar burvja spēku?
Kāda bija burvju krāsu nozīme? Ko tieši tā simbolizēja? Un vai krāsa bija tieši saistīta ar burvja spēku?
Tātad, uzskatu, ka burvju krāsai bija nozīme. Konkrētāk, tā kalpoja kā sava veida pakāpes atpazīšanas simbols Istari ordeņa hierarhijā. To pierāda citāts:
Elf - lielisks raksts! Tomēr šo to gribētu piebilst..
Es necentīšos tagad apšaubīt tevis teikto, tomēr vēlos pievērst uzmanību uz dažām vinotaļ nozīmīgām lietām, kas liek uz šo visu paraudzīties no nedaudz cita viedokļa..
Tātad, viss sākas ar to, ka istari ierodas Viduszemē. Tie klejo apkārt, pētīdami notiekošo un vērodami, vai kaut kur nepamanīs kādas Saurona atstātas pēdas.. Tad, trešās ēras 2463.gadā, eldaru vadoņi un istari nodibina speciālu padomi, lai apsekotu un novērstu no Dol Guldur nākošās briesmas.. Par padomes galvu tiek iecelts Sarumans. Galadriela gan tam pretojas, jo uzskata, ka Gendalfs ir cienīgāks, tomēr viņas iebildumi netiek ņemti vērā.. Sarumans kļūst par padomes līderi un pati padome tiek nosaukta par The White Council ..
Un tagad padomāsim.. Uz padomes līdera vietu faktiski kandidē divas personas - Sarumans Baltais un Gendalfs Pelēkais.. Vienprātības nav, kurš būtu spējīgāks (t.i. - nav nemaz tik droši, ka Baltais ir pārāks pār Pelēko) un galu galā par galvu tiek iecelts Sarumans un padomei tiek dots vārds 'Baltā Padome'.. Kāpēc Baltā? Grūti pateikt.. bet tad es uzdūros kādam teikumam LotR-ā, kas uzvedināja mani uz pārliecības, ka par Balto tā tika dēvēta tieši dēļ Sarumana krāsas.. -
Komentārus?
Es domāju, ka šoreiz tu esi iebraucis dziļās auzās.
Baltā krāsa simboliski nozīmēja, ka Gendalfs ieņem arī Sarumana vietu (no kuru pats Sarumans jau labu laiku bija atmetis, kā Saruman of Many Colors) Tam nav sakara ar "pozīciju ordenī" vai ko tamlīdzīgu (jo nav ziņu, ka Gendalfs jebkādi būtu augstāks par to pašu Radagastu).
Baltā padome ir Baltā, lai būtu pretēja tumšajiem spēkiem. Nekāda cita sakara šeit, manuprāt nav.... Sarumans bija padomes vadītājs, jo labāk spēja cīnīties pret ļaunumu - kas bija padomes galvenais uzdevums.
Nimue - es palūgšu tev nenoraidīt citu argumentus, kamēr neesi pierādījusi savējos..
Tu runā par kaut kādu mistisku Sarumana vietu, bet es saku, ka nekādas Sarumana vietas nemaz nebija! Krāsa, manuprāt, ir tikai parasts tituls, ko istari paši var pēc izvēles mainīt (kāpēc tā es minēju savā pagaišajā poustā).. tā absolūti neko nenorada! Un es ne uz brīdi neminēju, ka Gendalfs krāsas dēļ būtu augstāks par Radagastu!
Vēl es gribētu redzēt no tevis pierādījumus, ka Baltā padome nosaukta par Balto tamdēļ, ka simbolizēja cīņu pret ļaunumu.. Nav pareizi savu personīgo viedokli uzsvērt kā patiesību, bet tiešu to tu pašlaik dari!
Hmm... Ja mans arguments ir " es neredzu nevienu argumentu, kas izskatītos kaut nedaudz pārliecinošs, nevis vienkārši savstarpēji nesaistītu faktu savirknējums" - kā es to varu pierādīt?
Ir zināms, ka attiecībā uz Mordoru, vārds "black" ir lietots gana bieži. (Black speech kaut vai).
"black" antonīms ir "white".
Tas, ka par baltās padomes vadītāju tika izvēlēta persona, kuru, starp citu, dēvē arī par "the white" nez vai ietekmēja padomes nosaukumu.
Sarumans kā spējīgākais cīnītājs? - Uz to norāda pats Gendalfs, atsaucoties uz Baltās padomes darbu laikā, kurā norisinājās Bilbo lielais turp-atpakaļ ceļotājs.
Sarumans pats sevi nodēvē par "of many colors" - tāds, kas maina krāsas pēc patikas, nodevējs. Ir šai frāzei arī šāda nozīme. Šī krāsu maiņa nerada uzdevumu maiņu - tā tikai to atspoguļo.
Un sava vieta Viduszemē ir katram... tu iespējams mani pārprati - es runāju aptuveni tik vispārīgi, ka arī visjaunākajam no Frodo brālēniem ir sava konkrēta vieta Viduszemē. Tas, ko viņš ar to izvēlas darīt, jau ir cits jautājums.
Sarumans brīvprātīgi pameta savus pienākumus - un atšķirībā no Frodo jaunākā brālēna, Sarumans tomēr bija sūtīts uz Viduszemi ar visnotaļ skaidriem uzdevumiem.
Pelēkais Gendalfs ir ļauno ziņu vēstnesis, kas palīgā tā īsti nekad arī nenāk, tikai dod pa kādam padomam.
Baltais Gendalfs turpretī ir pilnvērtīgs pretinieks galvenajam Nazgilam - tas ir uzdevums, ar kuru pirms tam nodarbojās Sarumans. Bet atkal - ne jau Gendalfs to dara, tādēļ ka ir Baltais. Gendalfs kļūst par balto, jo stājas pretī Balrogam - patiešām reāli iesaistoties cīņā.
Nelaime tā - pie secinājumiem mēs nonākam it kā vienādiem - nav krāsām nekādas nozīmes. Taču ceļš, kā tu nonāc līdz šim secinājumam, ne tikai izskatās apšaubāms, bet izskatās pēc ceļa, kas pierādītu tieši pretējo.
Starp citu, iespējams, ka šis pats trūkums piemīt arī manējam... Viss laikam atkarīgs no tā, kā lasa.
Nimue - labo mani, ja kļūdos, bet lūk, ko es sapratu no tava raksta:
* Baltā Padome ieguvusi savu nosaukumu dēļ tā, ka simbolizē cīņu ar ļaunumu.. (Baltā pretstats Melnajam)
* Sarumans bija spējīgākais
* Krāsas maiņa nerada uzdevuma maiņu
* Sarumans brīvprātīgi pamet savu uzdevumu
* Pelēkā Gendalfa rīcība ievērojami atšķirās no Baltā Gendalfa rīcības
* Krāsas neietekmē Burvja rangu, utt..
Lūk, ko es uzskatu par šo visu:
1) Baltā Padome ieguvusi savu nosaukumu dēļ tā, ka simbolizē cīņu ar ļaunumu.. (Baltā pretstats Melnajam)
Grūti pateikt, kāpēc Padome ieguva tieši šādu nosaukumu, bet Galadrielas teiktais mani uzvedina uz domām, ka tas noticis tieši Sarumana dēļ.. Kā ir patiesībā? Man grūti teikt.. vajadzētu pameklēt nedaudz vairāk informācijas tieši par Padomes izveidi..
2) Sarumans bija spējīgākais
Sarumans bija ar visslielāko spēku apveltītais no visiem istariem - to Tolkīns min savās vēstulēs.. Tomēr, vai viņš ir spējīgākais kā Padomes vadītājs, tas vēl ir jautājums! Galadriela uzskatīja, ka spējīgāks ir Gendalfs.. citi uzskatīja citādi.. Tolkīns par šo apstākli klusē..
3) Krāsas maiņa nerada uzdevuma maiņu
Protams, un Sarumans to pierāda! Uzdevums istariem ir viens un konkrēts.. Viņi var mainīt kršau cik tik uziet, bet nekas nemainīsies - ne viņi kļūs kaut kādā mērā varenāki, ne ieņems augstāku pozīciju..
4) Pelēkā Gendalfa rīcība ievērojami atšķirās no Baltā Gendalfa rīcības
Vienīgā reālā atšķirība bija tāda, ka Gendalfa spēki bija lielāki.. Un attiecīgi, izmantojot savus spēkus, arī Gendalfs rīkojās.. Viņš bija aktīvāks par Gendalfu Pelēko.. bet aktīvāks laikam gan tāpēc, ka situācija Viduszemē un uzdevums prasīja būt aktīvam..
5) Krāsas neietekmē Burvja rangu, utt..
Mani secinājumi ir tādi paši!
Bet, Nimue, tad man tev jājautā tāda lieta - kāpēc, tavuprāt, Gendalfs atgriezās kā Baltais?? Ir zināms, ka viņš atgirezās "Kā Sarumans; kā Sarumans, kādam viņam būtu bijis jābūt ".. Bet kā tad tā? Visiem istariem taču bija viens uzdevums Viduszemē! Kāpēc Gendalfam būtu bijis jāatgriežas "Kā 'pareizam' Sarumanam"?? Vienīgā loģiskā atbilde, manuprāt, ir tāda, ka Gendalfam bija jāieņem Sarumana vieta kā Padomes līderim!
Turklāt, vai mēs zinām kurā brīdī Gendalfs iegūst titulu Baltais? Mēs zinām, ka kails viņš tika aizsūtīts pie Galadrielas ("naked i was sent back").. un tur tika izārstēts un apģērbts (saņēma balto tērpu)... Bet tas man atkal atsauc atmiņā Padomes izveidi, kad Galadriela gribēja, lai Gendalfs to vada...
Nu nezinu.. man tas viss vienkārši, gribot, negribot, liek domāt, ka Gendalfs atgriezās kā Baltais, lai ieņemtu Sarumana Padomes līdera vietu... Un tieši tādēļ viņš atgriezās kā Baltais... Būtu Sarumans pirms tam bijis Zaļais, arī Gendalfs būtu ieradies kā Zaļais, vai arī kādā citā krāsā, kas simbolizētu Padomes līdera vietu.. Tā nu sagadījies, ka Baltā krāsa šoreiz abējādi to simbolizē..
liels paldies par kopsavilkumu,man daudzkas kļuva skaidrs...jeeeeeeeeeeee
istari for ever,man tik nepatiik pieļaut domu,ka gendalfs kaadam kalpoja(valaram),un ka no saakuma bija bailiix,baidiijaas no saurona lielā
Pelēkais Gendalfs ir ļauno ziņu vēstnesis, kas palīgā tā īsti nekad arī nenāk, tikai dod pa kādam padomam.
Baltais Gendalfs turpretī ir pilnvērtīgs pretinieks galvenajam Nazgilam - tas ir uzdevums, ar kuru pirms tam nodarbojās Sarumans.
Vai tad Gendalfs Pelēkais Vējlauža virsotnē vienatnē necīnijās pret vairākiem nazguliem ? es tikai iisti neatceros cik vini tur bija un vai vadonis arii tur bij, bet ciinijaas vins sekmiigi un peec tam laidas lapaas tikai lai aizvilinaatu vinus sev liidz..... palabo mani ja es kluudos, bet ja Gendalfs Pelēkais tika galā ar vairākiem nazguliem vinam tak nevajadzēja palikt stiprākam, ienemt Sarumana vietu lai cīnītos ar vienu no tiem-pie tam vins taatad sanaak savu uzdevumu neizpildīja, jo to nogalināja Mērijs, kamēr vins glāba Faramiru...
vai tad Gendalfs atgriezas tiesi lai cinitos ar Nazgûl? Man liekas, ka ne, galvenais jau bija globali pievaret sauronu tadejadi pasargajot Iluvatara bernus no launuma.
Gendalfs Pelēkais patiesībā darīja ļoti daudz.
Kas būtu noticis, ja kādā dienā, netālu no Brī, šis pats pelēcis nebūtu saticis Torinu Ozolvairogu un nebūtu noorganizējis šo gājienu, lai atgūtu Vientuļo Kalnu. Tur apakšā ir daudz dziļāka nozīme, nekā rūķa dārgumu, māju un goda atgūšana. Kas būtu, ja nebūtu rūķu un Dale'as cilvēku, kuri aizturētu Easterlingu invāziju Rhovannionā, Gredzena Kara laikā? Kas būtu, ja Saurona rīcībā nonāktu tas pats Smogs?
Foruma dzinējis: Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)